Kliininen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BM33-3094
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 31.08.2019
Ajoitus
09.09.2019 - 30.09.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saila Pakarinen
- Sanna-Mari Manninen
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ19S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa erilaisia asiakkaan ja potilaan avustamisen menetelmiä päivittäisten toimintojen tukemisessa huomioiden potilasturvallisuuden
- tunnistaa asiakkaan ja potilaan peruselintoiminnoissa tapahtuvia muutoksia ja osaa peruselintoimintoja tukevat auttamismenetelmät
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä ja ottaa huomioon potilaan psykososiaalisen tuen tarpeen.
Sisältö
Suomalainen hoidon tarve- ja toimintoluokitus
Hoitotyön auttamismenetelmät ja periaatteet
Potilasturvallinen työskentely
Ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys
Aika ja paikka
Orientaatiot: kts. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Tenttiin tuleva kirjallisuus ja sivut:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. 6. painos. SanomaPro. 2019.
Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
Kpl 3 Ihmisen ja hoitotyön monimuotoisuus; ei 3.1 Elämänvaiheisiin liittyvät osatekijät, ei 3.5 Monikulttuurinen hoitotyö
Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä; ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen, ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
Kpl 9 Päivittäiset toiminnot; ei Aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
Kpl 10 Sairaan iho ja haavojen hoito
Kpl 11 Ravitsemus
Kpl 12 Erittäminen; ei Virtsa-avanne ja rakkoavanne
Kpl 13 Nestetasapaino; ei 13.6 Laskimoverinäytteen ottaminen
Kpl 14 Hengitys; ei 14.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
Kpl 15 Verenkierto; ei Sydämen rytmin seuranta
_
Kirjallisuus vuoden 2015 painoksessa:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. 2015.
Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
Kpl 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, ei 3.4. Monikulttuurinen hoitotyö
Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä
ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen
ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
Kpl 9 Aktiviteetti, ei Esimerkkinä aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
Kpl 10 Päivittäiset toiminnot
Kpl 11 Kudoseheys
Kpl 12 Ravitsemus
Kpl 13 Erittäminen, ei avannepotilaan hoito
Kpl 14 Nestetasapaino
Kpl 15 Hengitys
ei 15.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
Kpl 16 Verenkierto, ei sydämen rytmin seuranta
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Videoluennot
Laboraatio /Työpajatyöskentely
Opettajan palaute ja opiskelija kollegoiden vertaisarviointi
Tehtäväohjattu opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti. Tentti toteutetaan sähköisesti Moodlessa.
Kaksi mahdollisuutta tehdä uudestaan 0=hylätty suoritus. Hylätyn suorituksen voi uusia ensimmäisenä tai toisena uusintatenttipäivänä.
Uusintatenttiajat: marraskuu 2019, joulukuu 2019
Opintojakson määrällinen arviointi: opintojakson arvosana= tentin arvosana
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Läsnäolo-opetus: orientaatio 3h, laboraatio-opetus: n. 20h, seminaarit 4h, yhteistyö jalkaterapia ja shg-opiskelijoiden kanssa 3h yht: 30h
Virtuaaliopetus/opiskelu: n. 44h
Itsenäinen opiskelu: Sisältää etukäteistehtävät, laboraatioiden koontitehtävän ja vertaisarvioinnin, Moodleen perehtymisen ja tenttiin lukemisen 59h
Tentti 1t (Verkossa) ja palautteen anto 1h
Sisällön jaksotus
Lisätietoa Moodlen työtilassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio: ks. ajankohta lukujärjestyksestä, läsnäolovelvoite.
Laboraatiotunnilla läsnäolovelvoite.
Suuhygienisti ja jalkaterapeuttiopiskelijoiden teoriaopetuksessa läsnäolovelvoite.
Opiskelija tekee itsenäisesti itsearvioinnin annettujen ohjeiden mukaisesti jokaisesta opiskelemastaan aihesisällöstä (aseptiikka, puhtaus ja ihon kunto, peruselintoimintojen tarkkailu, ergonomia, eritystoiminta ja ravitsemus)ja toimittaa tiivistelmän näistä itsearvioinneista opettajalle.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Jatkuva näyttö: Opiskelija osallistuu vastuullisesti lähiopetukseen.
Vertaisarviointitaidot.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osoita kiinnostusta aiheisiin eikä osallistu läsnäolokorvattaville tunneille.
Opiskelija ei tee osoitettavia tehtäviä määritellyssä ajassa.
Opiskelijan osaaminen ei yllä tiedollisesti (tentti alle 50% tehtävistä väärin) ja taidollisesti (laboraatioissa osaaminen hylätyn arvoista) opintojakson tavoitteisiin. (määritelty opintojakson tiedot osassa).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan osaaminen on tyydyttävää tiedollisesti (tentti) ja taidollisesti (laboraatiot).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Opiskelijan osaaminen on hyvää tiedollisesti (tentti) ja taidollisesti (laboraatiot).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelijan osaaminen on kiitettävää tiedollisesti (tentti) ja taidollisesti (laboraatiot).