Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK38-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

26.08.2021 - 17.09.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jasu Forss
  • Janett Halonen

Vastuuopettaja

Janett Halonen

Ryhmät

  • SXI20K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää kuinka opiskelu, työ ja vapaa-aika liittyvät toimintaterapiaan. Hän osaa nimetä oman alansa teoreettisia perusteita, joiden kautta voidaan tarkastella opiskelua, työtä ja vapaa-aikaa osana toimintaterapiaa. Opiskelija osaa yhdistää käyttäytymistieteellistä, biologista ja lääketieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin ja edistämiseen. Opiskelija tunnistaa asiakkaalle merkityksellisiä toimintoja. Opiskelija osaa analysoida arvioinnin tuloksia ja raportoida niistä sekä muodostaa tavoitteita saadun tiedon perusteella liittyen opiskeluun, työhön ja vapaa-aikaan. Hän osaa käyttää toiminnan analyysiä muokatessaan toimintaa ja ympäristöä asiakkaalle sopivaksi niin, että se tukee asiakkaan osallistumista. Opiskelija osaa vaikuttaa psykososiaaliseen, fyysiseen ja tekniseen ympäristöön. Opiskelija pystyy soveltamaan ergonomiatietoa asiakkaan toimintamahdollisuuksien edistämisessä. Opiskelija osaa toimia hyvää työturvallisuutta noudattaen.

Sisältö

• Työkyvyn tukeminen ja työurien pidentäminen
• Toimintaterapian mallit
• Osallistumisen tukeminen: opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan
toiminnoissa
• Ympäristöön vaikuttaminen
• Ergonomian tietoperusta
• Turvalliset työtavat
• Toiminnallinen tasapaino
• Toiminnan analyysi terapian suunnittelussa ja toteutuksessa
• Eri-ikäisten asiakkaiden erilaisissa konteksteissa toteutuva
terapeuttinen toiminta

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 26.8, aloitukseen osallistuminen erittäin tärkeää.
Lähi-, Etä-, jne.opetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Itsenäinen/parityö tehdään lähiopetusajan ulkopuolella.

Erityisesti huomioitavaa, että 7-9.9 aikavälillä tehdään toiminnallista ryhmätyötä vapaa-aika osuuteen liittyen (n.1 päivä jonka tarkemman ajankohadan pienryhmä valitsee)

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aloituksessa.
Lähiopetuksen yhteydessä opiskelijoille annetaan luettavaa materiaalia ja tehtäviä itsenäisen opiskelun jaksoille.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, Itsenäinen opiskelu, Oppimistehtävät, Ryhmä-ja parikeskustelut/-tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson numeerisesti arvioitavan tehtävän palautuspäivä xx.9 klo. 16

1. uusinta xx.xx
2. uusinta xx.xx

Uusinnassa palautuvista tehtävistä ei voi saada arvosanaksi 5.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson erityisjärjestelyihin ja ahot-hakemuksiin liittyen yhteydenotot: Janett Halonen
Poissaoloihin ja korvattaviin lähipäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson aloituksessa kts. lukujärjestys.

Sisällön jaksotus

Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.

Itsenäinen/parityö tehdään lähiopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu kahdesta kirjallisesta tehtävästä
Lukujärjestykseen merkittyyn aloitukseen 26.8 on tärkeää osallistua. Aloitustunneilla tarkempi info suorituksista, arvioinnista sekä muista käytännöistä.

Lisätiedot opintojaksosta J. Halonen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä (0-5)
100%
Tehtävä käydään läpi opintojakson alussa

Esitietovaatimukset

Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Harjoittelu 2:Toimintamahdollisuuksien arviointi ja edistäminen