Apuvälineet toiminnan mahdollistajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK34-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Osallistuminen ja toimintakyky
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riitta Keponen
- Janett Halonen
Vastuuopettaja
Janett Halonen
Ryhmät
-
SXI19K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija löytää erilaisia fyysisiä ja teknisiä ratkaisuja, joilla voidaan lisätä asiakkaan toimintaa ja hyvinvointia. Opiskelija osaa soveltaa toiminnallisen anatomian perusteita ihmisen toiminnan mahdollistamisessa. Hän osaa valmistaa keskeisimpiä ortooseja. Opiskelija osaa ohjata asiakasta käyttämään apuvälineitä ja ortooseja. Opiskelija osaa vaikuttaa ympäristön esteettömyyteen.
Sisältö
• Hyvinvointiteknologia
• Apuvälineet ja ympäristön muutostyöt
• Ortoosit
• Biomekaniikka yhdistettynä arjen toimintoihin
Oppimateriaalit
Lastoitus opas (Orfit industries/Villa Manus Oy), opetusmoniste, ortoosi kirjallisuus.
Anatomian ja lääketieteen alan kirjallisuus, toimintaterapian alan kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää luentoja, ortoosien valmistusta, apuvälineiden käyttöä toiminnallisissa tilanteissa ja opintokäyntejä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäyntejä apuvälinepalveluja tarjoaviin firmoihin/yksiköihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ARTIKKELITEHTÄVÄ, Palautetaan Oman työtilaan xxxx mennessä.
SEMINAARIESITYS, Palautetaan Oman työtilaan xxxx mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op =135h
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! OPINTOJAKSO ALKAA XXXX.
Läsnäolo välttämätöntä 1/2 ryhmille toteutuvissa valmistus- ja harjoittelutilanteissa.
Läsnäolo seminaarissa. AHOT-hakemukset osoitetaan Riitta Keposelle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Integroiva asiakasesimerkkiin pureutuva oppimistehtävä, joka vaatii toiminnallisen anatomian, lääketieteellisen tiedon käyttöä ja toiminnan mahdollistamiseen tähtäävien ratkaisujen löytämisen apuvälineiden ja ortoosien keinoin. Pari/pienryhmätyö.
Kolmen ortoosin valmistaminen, osallistuminen apuvälineiden käytön harjoitteluun.
Osallistuminen seminaariin ja asiakasesimerkin esittely.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toimintaan