Neurological physiotherapy 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BI37-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
07.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Physiotherapy
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Jouko Heiskanen
- Eveliina Holmgren
- Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB17S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää neuropsykologista tietoa aivotoiminnan häiriöiden aiheuttamien haittojen kuntoutuksessa. Opiskelija on selvillä maassamme tavattavien keskeisten neurologisten sairauksien oireista, kliinisen tutkimisen ja neurologisen hoidon perusmalleista sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisystä ja tämän päivän kuntoutustoiminnasta.
Opiskelija kehittää valmiuttaan luoda terapiasuhde kuntoutujaan huomioiden tämän mahdolliset neuropsykologiset häiriöt. Opiskelija täydentää osaamistaan motorisen hallinnan ja tasapainon
analysoinnissa ja selittää erilaisten neurologisten toimintahäiriöiden yhteyttä eri-ikäisten ihmisten toimintakykyyn. Opiskelija ottaa käyttöön tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä
fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen perustana, huomioiden kuntoutujan yksilöllinen tilanne ja hänen läheisensä, kuntoutumisvaihe ja toimintaympäristö. Opiskelija täydentää osaamistaan kuntoutujan ja hänen läheistensä ohjaamisessa huomioiden heidän voimavaransa ja yksilölliset tarpeensa.
Sisältö
Eri sairauksiin liittyvä neuropsykologinen oirekuva.
Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat.
Aistitoimintaa heikentävät sairaudet ja niiden tutkimus sekä hoito.
Motorista järjestelmää heikentävät sairaudet ja niiden hoito.
Korkeampien aivotoimintojemme häiriötiloja.
Kuntoutujan neuropsykologisten häiriöiden tunnistaminen ja rakentava terapiasuhde kuntoutujaan.
Neurologinen fysioterapia ja tutkimuksellinen näyttö.
Neurologisten toimintahäiriöiden yhteys kuntoutujan toimintakykyyn.
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja
seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman
toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.