Psychophysical physiotherapy (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BI31-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
19.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Physiotherapy
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Sirpa Ahola
- Suvi Hoffman
- Hanna Rantavuori
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB19K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä ja epidemiologiaa sekä osaa mielenterveyspotilaiden oireenmukaisen tutkimuksen ja hoidon. Opiskelija osaa luoda ja kehittää vastavuoroisen terapiasuhteen asiakkaan kanssa.
Opiskelija käyttää voimavara- ja motivaatioanalyyseja asiakkaan resurssien arvioinnissa fysioterapian toteutuksen perustana. Opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia kehotietoisuuden arviointikeinoja. Opiskelija osaa valita ja käyttää erilaisiin elämäntilanteisiin sopivia, asiakkaan kehotietoisuutta ja toimintakykyä kehittäviä fysioterapian menetelmiä.
Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä ja yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa sekä psykomotorista lähestymistapaa suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille ja hyödyntää erilaisia havainnoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää soveltavan liikunnan merkityksen sekä ohjausosaamisen erityispiirteet erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunnassa sekä mielenterveystyössä.
Sisältö
Mielenterveyden tavalliset häiriöt ja oireet.
Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito.
Tahdosta riippumaton hoito.
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde fysioterapiassa
Kehotietoisuuden edistäminen ja itsetuntemus
Kehotietoisuuden arviointikeinot
Mielen tasapainon edistäminen kehotietoisuuden avulla
Liikunnan ja havainnoinnin merkitys, tavoitteet sekä suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja tarpeet erityistä tukea tarvitsevien lasten sekä mielenterveysasiakkaiden liikunnassa. Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa. Käytännön ohjausharjoituksia mielenterveysasiakkaille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille.
Oppimateriaalit
Psykiatrian luentomateriaali jaetaan opiskelijoille OMAN työtilassa.
Opetusmenetelmät
Psykiatrian osuus 1 op
Lähiopetus
ohjatut harjoitukset
yhteistoiminnallinen oppiminen
asiakasohjaus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti : ajankohta avoin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Psykiatria arvioidaan hyväksytty-hylätty. Arviointi perustuu tenttiin.
Osallistuminen lähiopetukseen ja suullinen tentti
Soveltava liikunta:
osallistuminen lähiopetukseen
jatkuva arviointi
oppimistehtävä
vertaisarviointi
ohjausharjoitukset asiakasryhmille