Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DU75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2020 - 30.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Asta Lassila

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • SO11C20K
    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
2. Osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas – ja palveluohjauksen eri roo-leissa
3. Osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käy-tössä
4. Osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä

Sisältö

- Vastavuoroisuus ja dialogisuus asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuoro-vaikutuksessa ja ohjaamisessa
- Moniammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat ja asia-kaskeskeinen orientaatio
- Roolit asiakas – ja palveluohjauksessa sekä moniammatillisessa verkostotyössä
- Vuorovaikutus ja tiimityötaidot moniammatillisessa verkostotyössä
- Sähköisen asioinnin palvelut
- Digitaalisten palvelujen saavutettavuus (lainsäädäntö)
- Digitalisaatio ja robotologian palvelumuotoilun mahdollisuudet asiakas- ja palveluoh-jauksessa

Aika ja paikka

Kevät 2020 toukokuu & syksy 2020 syyskuu
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki

Oppimateriaalit

- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
- Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lund?n, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
- Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018.
- Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
- Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf

Opetusmenetelmät

Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä x2
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely

Opiskelija on suorittanut kevään 2020 opinnot ryhmän mukana

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin.
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Mikäli opiskelija sairauden tai muun syyn vuoksi ei pysty osallistumaan yksittäiseen lähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivistä erillisellä, sovitulla korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen

opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä

Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivät 1 op
Oppimistehtävät 4 op

Sisällön jaksotus

Kevät 2020 ja syksy 2020

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee vastavuoroisuuden ja dialogisuuden asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuoro-vaikutuksessa ja ohjaamisessa sekä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat.

HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ennakko-oppimistehtävät
Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty

-Simulaatioharjoitukset, havainnointikäynnit tai videotallenteet
Arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hyväksytty

-Itsearviointi
Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty

Osallistuminen kontaktipäiviin (verkossa tai lähiopetuksessa), korvaus, jos ei osallistu