Siirry suoraan sisältöön

Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DU74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

09.03.2020 - 12.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Asta Lassila

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • SO11C20K
    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiak-kaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vas-taamiseksi
3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa mo-nialaista ja -ammatillista tiimiä
4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen rajapinnoilla ja palvelujen integroin-nissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun jär-jestäjiin

Sisältö

- Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyös-kentely käsitteenä ja toimintana
- Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyön-tekijä mallit
- Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
- Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
- Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnit-telussa
- Yhteistyöverkoston kartoittaminen
- Moniammatillisen työskentelyn menetelmät

Aika ja paikka

kevät 2020 toukokuu
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki

Oppimateriaalit

Keskeinen kirjallisuus

- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali– ja terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Isoherranen, K. (2012). Uhka vai mahdollisuus: Moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. (Väitöskirja)
- Mäkisalo-Ropponen, M. (2011). Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla.
- Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä.
- Tiilikka T., Majasaari H. & Saarikoski S. (toim.) (2018). Yhteistyössä toimien: käsityksiä monialaisuudesta ja moniammatillisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 136, Seinäjoen ammattikorkeakoulu. URN: ISBN:978-952-7109-97-7
- Virtanen, P. (2011). Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali– ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekes.
- Kanste, O., Timonen, O., Ylitalo. K, & Kyngäs, H. (2009). Hoitajajohtoinen toimintamalli pitkäaikaissairaiden palveluohjauksessa. Englantilaisen community matron -mallin kuvaus. Hallinnon Tutkimus 2.2009.
- Alahuhta, M. & Niemelä, E. 2(017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:6-17.
- Mönkkönen, K & Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

Opetusmenetelmät

Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä
Luennot
Ryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei uusintatenttejä
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Opiskelija korvaa poissaolon lähipäivistä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee moniammatillisen yhteistyön

HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kaksi edeltävää opintojaksoa suoritettu hyväksytysti
Osallistuminen kontaktipäiviin (verkossa tai lähiopetuksessa), yksittäisen lähipäivän korvaus sovitusti, jos opiskelija ei osallistu
- Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina.
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty