Siirry suoraan sisältöön

Jalkaterapian ammatilliset perusteet 2 (10 op)

Toteutuksen tunnus: SJ00BJ66-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 20.09.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 22.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Matti Kantola
  • Anni Anttila
  • Pirkko-Leena Kuosa
  • Sami Pesonen

Vastuuopettaja

Mona Liljegren

Ryhmät

  • SXD20S1
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveiden alaraajojen ja jalkaterien tunnuspiirteet. Hän erottaa niissä tapahtuneet muutokset sekä soveltaa tietoa asiakkaan tutkimisessa. Opiskelija tuntee perinnöllisyyden, iän, elämäntapojen ja sairauksien yhteydet jalkaterveyteen. Opiskelija osaa kuvata jalkojen omahoidon osa-alueet niin, että osaa soveltaa niitä asiakkaita ohjatessa sekä suositella ja valita tarkoituksenmukaisia jalkojen omahoitotuotteita. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita oikeanlaisten jalkineiden ja sukkien käyttöön ja hankintaan erilaisia käyttötarkoituksia ja tilanteita varten.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa jalkojen omahoitoa tukevia ja sitä edistäviä ohjaustilanteita asiakkaille ja ryhmille käyttäen tarkoituksenmukaisia didaktisia ratkaisuja. Hän osaa valmistaa asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa laadukasta opetuksen oheismateriaalia.

Opiskelija tunnistaa alaraajan lihakset. Hän selittää niiden aiheuttamat liikkeet ymmärtäen lähtö- ja kiinnityskohtien merkityksen sekä avoimessa että suljetussa kineettisessä ketjussa. Opiskelija osaa kuvata yksityiskohtaisesti säären ja jalkaterän lihasten sijainnin. Hän analysoi lihasten vaikutusta varsinkin nilkan liikkeisiin sekä jalan kaarien ylläpitoon. Hän tunnistaa vartalon tärkeimmät lihakset ja kuvaa niiden toiminnan selkärangan liikkeissä. Opiskelija käyttää rakenteista ammatillista terminologiaa. Opiskelija tunnistaa keskeisimpien elinjärjestelmien elimet ja selittää niiden toiminnan peruspiirteet.

Opiskelija osaa palpoida eri anatomisia rakenteita sekä kuvata tekemiään löydöksiä käyttäen erilaisia palpaatiotekniikoita. Opiskelija osaa kuvata hieronnan terapeuttiset vaikutukset ja osaa soveltaa hierontaa osana muuta jalkaterapiaa käyttäen eri hierontaotteita.

Sisältö

- Eri-ikäisten jalkaterveys
- Terve alaraaja ja jalkaterä
- Perinnöllisyyden yhteys jalkaterveyteen
- Sairauksien vaikutus jalkaterveyteen
- Elämäntavat ja jalkaterveys
- Jalkojen omahoito ja omahoidossa käytettävät tuotteet
- Jalkineen ja sukkien valinta
- Perinteiset jalkakylvyt ja Liikahikoilun hoito
- Vuorovaikutus ja terapeuttinen ohjaus
- Asiakkaan opetuksen ja ohjauksen käytännön periaatteet
- Asiakkaan jalkojen omahoidon opetus ja ohjaus
- Yksilöllisen oppimateriaalin valmistaminen
- Ryhmäopetuksen didaktiset ratkaisut
- Terveydenhuoltohenkilöstön opetus ja ohjaus
- Alaraajan lihakset ja niiden aiheuttamat liikkeet avoimessa ja suljetussa kineettisessä ketjussa
- Jalan kaaria ylläpitävät rakenteet
- Vartalon lihakset
- Rakenteiden vierasperäinen terminologia
- Veri ja verenkierto
- Lymfaattinen järjestelmä
- Hengitys, ruoansulatus ja virtsaneritys
- Palpaatio tutkimusmenetelmänä
- Hieronnan käyttöalueet jalkaterapiassa
- Hieronnan terapeuttiset vaikutukset
- Hierontaotteet ja alaraajan hieronnan toteuttaminen

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Tunneilla annettu / käytetty materiaali ja alan kirjallisuus.

Anatomian ja fysiologian oppikirjat:
Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. & Ross, L. M. (ed.) 2009: Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme.
Vierimaa, H. & Laurila, M.: Keho. Anatomia ja fysiologia.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, laboraatio
Harjoitustehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

16.12.2020 ja 17.12.2020 käytännönkokeet hieronnasta ja palpaatiosta

Anatomian ja fysiologian koeaikataulu opintojakson työtilan etusivun moduulissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Anatomiaa ja fysiologiaa kumpaakin 1 op, yhteensä 2x27h opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3-H4
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolovelvoite teorian ja käytännön tunneilla vähintään 80%.
Jatkuva arviointi.

Anatomian ja fysiologian arviointi perustuu kahteen numeerisesti arvioitavaan tenttiin.

Lisätiedot

Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.