Siirry suoraan sisältöön

Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SA00BM79-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

04.01.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 26

Koulutus

  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Apuvälinetekniikka Virtuaali
  • Kari Sonninen
  • Toni Nisula

Vastuuopettaja

Toni Nisula

Ryhmät

  • SXA20S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija käyttää ja soveltaa ergonomiatietoa arvioidessaan, suunnitellessaan ja toteuttaessaan ympäristöihin ja välineisiin liittyviä käyttäjälähtöisiä ratkaisuja eri tarpeisiin. Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tutustuu ympäristönhallintalaitteisiin. Opiskelija ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan autonomiaan. Opiskelija tuntee ihmisen päivittäiset toiminnot sekä toimintaan liittyvät vajavuudet ja osaa tukea osallisuutta apuvälineiden avulla. Opiskelija tuntee erityisryhmien apuvälineitä ja ymmärtää niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tutustuu erilaisiin kommunikaatiomenetelmiin. Hän osaa ohjata ja opettaa eri kommunikaatiomenetelmiä käyttäviä asiakkaita.

Sisältö

• Fyysisen ergonomian tietoperusta
• Arviointimenetelmät ja -mittarit välineiden, toiminnan ja ympäristön arvioimiseksi
• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja
• suositukset
• Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittämisehdotusten esittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Ympäristönhallinnan laitejärjestelmät
•Päivittäisten toimintojen apuvälineet
•Erityisryhmien apuvälineet
•Aistivammaisten apuvälineet
•Kommunikaatiomenetelmät (AAC)
•Asiakkaan neuvonta ja ohjaus
•Apuvälineiden sopivuuden ja toimivuuden arviointi ja käytönohjaus

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ohjatut harjoitukset
Esittävä luento
VIerailut

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakaskontakti
Yhdistysten asiantuntijoiden vierailut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

osallistuminen opetukseen 50%
Annettujen tehtävien suorittaminen 50%