Work community skills, Professional English (5 op)
Toteutuksen tunnus: SA00BM70-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
09.03.2020 - 29.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 2
Koulutus
- Prosthetics and Orthotics
Opettaja
- Liisa Jaakkonen
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Tomi Nurminen
Ryhmät
-
SXA19S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kuvaa apuvälinealan toimintaympäristöjä. Opiskelija kuvaa, miten työyhteisön liiketoiminnan visio ja strategia ohjaavat päätöksentekoa ja toimintaa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti muiden työyhteisön toimijoiden kanssa. Opiskelija tuntee elinikäisen oppimisen ja reflektion käsitteet ja ymmärtää niiden merkityksen työn ja ammatillisen kasvun välineenä. Opiskelija arvioi työnsä laatua ja vaikuttavuutta. Opiskelija toimii hyvillä alaistaidoilla työyhteisössä ja tuntee esimiehen työnkuvan ja tehtävät. Opiskelija tuntee työehtosopimuksen ja muut työntekoa määrittävät sopimukset, ohjeet ja käytänteet. Opiskelija kuvaa työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja ylläpitää omaa hyvinvointiaan.
Ammatillinen englanti 3 op
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelija osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Sisältö
•Apuvälineteknikon työskentely-ympäristöt
•Visio ja strategia toiminnan ohjauksessa
•Sopimuksellinen ja tavoitteellinen tiimityö
•Elinikäinen oppiminen ja reflektio
•Asiantuntijuuden kasvun ulottuvuudet
•Laadukas ja vaikuttava työote
•Alais- ja esimiestaidot ja tehtävät
•Sopimukset, ohjeet, käytänteet
•Työntekijän/opiskelijan rooli yhteisönsä hyvinvoinnin edistäjänä
Ammatillisen englannin opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin, suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:
•Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
•Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
•Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
•Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
•Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
•Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
•Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Opintojakson sisältö määräytyy koulutusohjelma- tai suuntautumisvaihtoehtokohtaisesti. Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
Löytyy moodle työtilasta
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Ohjatut harjoitukset
Kirjalliset tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ym. on hyväksynyt ja katsonut meidän lakimies.
Englanninkielinen versio päivitetään myöhemmin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
• vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
• ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti
• käyttää ammattisanastoa täsmällisesti
• ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy
• tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen
• vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
• ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti
• käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti
• ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu
• tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkkotyöskentelyyn 50%
Kirjalliset työt 50%
AMMATILLISEN ENGLANNIN OSALTA: Läsnäolo 50%
Kirjalliset tehtävät 25%
Suullinen esitelmä 25%
Prerequisites
Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.