Siirry suoraan sisältöön

Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SA00BM10-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

09.09.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 2

Koulutus

  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka Kettunen
  • Kari Sonninen
  • Tomi Nurminen

Vastuuopettaja

Tomi Nurminen

Ryhmät

  • SXA19S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija käyttää apuvälineiden valmistuksessa tarvittavia koneita ja laitteita oikein. Hän työskentelee niiden kanssa turvallisesti ja tuntee niiden toimintaperiaatteet. Opiskelija valitsee työtehtävään oikean työmenetelmän ja -välineen. Hän suunnittelee työskentely-ympäristönsä turvalliseksi ja aseptisen toiminnan mahdollistavaksi. Opiskelija kuvaa apuvälineiden valmistuksessa käytettävät materiaalit, niiden ominaisuudet ja käyttäytymisen eri käsittelyvaiheissa. Hän yhdistää eri materiaaleja toisiinsa ja ottaa huomioon työ- ja ympäristösuojelulliset asiat. Opiskelija on selvillä taloudellisista näkökohdista materiaalien valinnassa ja työstämisessä. Opiskelija käyttää monipuolisesti eri materiaaleja apuvälinevalmistuksessa. Opiskelija pystyy hankkimaan materiaaleja niiden toimittajilta. Opiskelija hallitsee hätäensiaputaidot. Opiskelija työskentelee työturvallisuusnormien mukaisesti.
Opiskelija kuvaa apuvälinepalvelut osana suomalaista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Opiskelija jäsentää apuvälinepalvelujen tehtävät ja toiminnat yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija kuvaa apuvälinetekniikan ydinosaamisalueet ja keskeisen käsitteistön. Opiskelija perehtyy apuvälineteknikon ja muiden ammattien toimintaan erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija kuvaa työtään ohjaavat ja velvoittavat lait, asetukset ja säännöt ja toimii niiden mukaan. Opiskelija tunnistaa laadukkaan ja vaikuttavan apuvälinepalvelun osa-alueet ja sitoutuu kehittämään niitä osana omaa asiantuntijuutensa kehittymistä. Opiskelija kuvaa apuvälinepalveluiden keskeiset kehittämistarpeet yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta.

Sisältö

•Kone- ja laiteoppi
•Eri materiaalien esim. kertamuovin, kestomuovin, kipsin, nahan, metallin työstö
•Liimaus ja hionta
•Pikamallinnus kipsimuotilla ja CAD-menetelmällä
•Työn riskien arviointi ja hallinta
•Puu, nahka, metallit, muovit, lämpömuovattavat materiaalit, hiilikuitu, silikonit, liimat, ohenteet
•Materiaalien työstäminen
•Materiaalien käyttö apuvälineiden valmistuksessa
•Koneet ja laitteet
•Työkortti
•Ensiapu
•Työsuojelu ja -turvallisuus
•Aseptiikka asiakastyössä sekä materiaalien käsittelyssä
•Turvallisuussuunnitelma
•Apuvälinepalvelujärjestelmä
•Apuvälineitä koskevat lait ja laatusuositukset
•Apuvälinealan tieto- ja arvoperusta
•Apuvälinetekniikan historia ja tulevaisuuden haasteet
•Apuvälinepalvelut ja toimintaympäristöt
•Apuvälinetekniikan ydinosaamisalueet
•Apuvälinetekniikan ja -teknologian kehitys Suomessa ja maailmalla
•Laadukkaan apuvälinepalvelun osa-alueet
•Dokumentaatio
•Kansalliset ja kansainväliset verkostot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.