Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EO15-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
08.12.2021 - 08.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Tiina Varamäki
- Tiia Saastamoinen
Vastuuopettaja
Tiia Saastamoinen
Ryhmät
-
S2221S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Tavoitteet
Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten ja hoito- ja potilasturvallisten periaatteiden mukaisesti akuuttihoitotyön toimintaa. Alansa asiantuntijana hän kykenee johtamaan moniammatillisia akuuttihoitotyön kehittämisen työryhmiä ja projekteja niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Opiskelija toimii tavoitteellisesti kehittäen niin itseään kuin työelämääkin. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön kehittämiskohteet ja kantaa vastuuta hoitotyön laadun kehittämisestä sekä osaa analysoida ja ratkaista akuuttihoitotyön haasteita tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija sisäistää näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet toimintansa perustana.
Sisältö
- Näyttöön perustuva toiminta akuuttihoitotyössä
- Laadun varmistaminen akuuttihoitotyössä erilaisten mittareiden avulla
- Toiminnan kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa
- Akuuttihoitotyön kehittämistyöryhmien johtaminen
- Moniammatilliset verkostot ja työskentely kansallisissa ja kansainvälisissä akuuttihoitotyön verkostoissa
Aika ja paikka
Opintojaksoon orientoituminen alkaa syksyllä 2021 ja opintojakso jatkuu keväälle 2022.
Oppimateriaalit
Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön".
THL: Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi; http://bit.ly/2ICMr6N
Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro.
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/
Tarkempi kirjallisuus löytyy opintojakson Moodlesta
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Verkkokurssi/-t
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
PICO-kysymys tekniikka ja käyttö akuuttihoitotyön kehittämisessä, jonka pohjalta työstetään digitaalinen posteri englanniksi ja tehdään kirjallinen yksilötehtävä.
Yksilötehtävän aihe käsittelee akuuttihoitotyön ajankohtaisia kehittämistarpeita ja se valitaan omasta työyksiköstä.
Osallistuminen Metropolian kv-päiville toukokuussa 2022. Englanninkielinen posteri esitellään ryhmälle webinaarissa ja julkaistaan sen jälkeen Metropolian kv-päivillä. Vaihtoehtona osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-opintokäyntiin ulkomaiseen akuuttihoidon yksikköön keväällä 2022.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluento/-t
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kehittämistehtävän arvosanan korottaminen ja uusiminen Tutkintosäännön mukaisesti opintojakson aikana (kevät 2022)
Kansainvälisyys
Osallistuminen Metropolian KV-konferenssiin, muuhun KV-konferenssiin tai KV-vierailuun
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 15 t kontaktiopetusta
noin 120t tehtäväohjattua ja itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu Syksy 2021-Kevät 2022
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot) ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittymistyön pohjalta laadittu kirjallinen tehtävä ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla
Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.