Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus (10 op)
Toteutuksen tunnus: S000EF57-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
22.01.2021 - 06.05.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Laura Huhtinen-Hilden
- YAMK Terveyden edistäminen Virtuaali
- Arja Liinamo
- Pirjo Koski
- Jaana Seitovirta
- Sari Haapio
Vastuuopettaja
Sari Haapio
Ryhmät
-
S1920S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa terveyttä edistävien toimintamallien ja ohjelmien suunnittelussa ja arvioinnissa
- osaa hyödyntää monialaisuutta terveyden edistämisen toiminnassa
- tuntee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- hallitsee terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisen näyttöön perustuvasti
Sisältö
- terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella
- kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen
- taide ja kulttuuri terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- terveysteknologia ja virtuaaliset menetelmät terveyden edistämisessä
- terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi
- terveyden edistämisen työmenetelmien ja intervention suunnittelu ja vaikuttavuuden arviointi
Aika ja paikka
22.1 - 6.5.2021
Tarkempi aikataulu on lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa
Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach (Jossey-Bass Public Health) 4th Edition, Authors L. Kay Bartholomew Eldredge , Christine M. Markham, Robert A. C. Ruiter, Maria E. Fernández, Gerjo Kok , Guy S. Parcel
Fertman, Carl I., et al. Health Promotion Programs : From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=4718311. pdf
Don Nutbeam, Elizabeth Harris, Marilyn Wise. Theory in a Nutshell
Luento- ja muu opiskelumateriaali moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävät
Projektitehtävä ryhmässä
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1,5 op = 40 tuntia
3 op luennot ja niihin valmistautuminen
7 op itsenäistä työskentelyä ryhmässä ja Moodlessa.
Läsnäolo opetukseen ja seminaariin on pakollista.
Sisällön jaksotus
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä/-t
Projektitehtävä ryhmässä.