Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen yksilö- ja yhteisölähtöisesti (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF56-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

03.12.2020 - 31.01.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Kristiina Heinonen
  • Jukka Oksanen
  • Asta Lassila
  • Jaana Seitovirta

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • S1920S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee näyttöön perustuvat terveyden edistämisen teoriat, mallit ja käytännöt
- hallitsee vaikuttavan asiakas- ja voimavaralähtöisen terveysneuvonnan menetelmät
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa
- osaa soveltaa osallistamisen ja voimavaralähtöisyyden näkökulmia yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintamallien suunnittelussa ja toteutuksessa

Sisältö

- terveyden edistämisen yksilötason teoriat
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- terveyden edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa
- terveyden edistäminen erilaisissa yhteisöissä (settings)

Aika ja paikka

Lähipäivät:
3.-4.12.2020
21.1.2021?
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus

Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.

Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Osallistuminen luennoille, 3 lähipäivää
Asiantuntijaluennot
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvioitavat oppimistehtävät

Kansainvälisyys

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op luennot
3 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontakti- / etäpäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
(yksilö &yhteisö)
Kaupunkiterveys
Terveyden lukutaito, Health Literacy
Precede Proceed-malli
Vaikuttavuus

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät