Terveyden edistäminen yksilö- ja yhteisölähtöisesti (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EF56-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
03.12.2020 - 31.01.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Kristiina Heinonen
- Jukka Oksanen
- Asta Lassila
- Jaana Seitovirta
Vastuuopettaja
Asta Lassila
Ryhmät
-
S1920S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee näyttöön perustuvat terveyden edistämisen teoriat, mallit ja käytännöt
- hallitsee vaikuttavan asiakas- ja voimavaralähtöisen terveysneuvonnan menetelmät
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa
- osaa soveltaa osallistamisen ja voimavaralähtöisyyden näkökulmia yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintamallien suunnittelussa ja toteutuksessa
Sisältö
- terveyden edistämisen yksilötason teoriat
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- terveyden edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa
- terveyden edistäminen erilaisissa yhteisöissä (settings)
Aika ja paikka
Lähipäivät:
3.-4.12.2020
21.1.2021?
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.
Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Osallistuminen luennoille, 3 lähipäivää
Asiantuntijaluennot
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arvioitavat oppimistehtävät
Kansainvälisyys
EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op luennot
3 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontakti- / etäpäivinä läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
(yksilö &yhteisö)
Kaupunkiterveys
Terveyden lukutaito, Health Literacy
Precede Proceed-malli
Vaikuttavuus
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät