Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Kristiina Heinonen
  • Arja Liinamo
  • Asta Lassila

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • S1920S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen rakenteet, organisaatiot ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
- tuntee kansainväliset terveyden edistämisen ammatilliset foorumit ja niiden toiminnan
- ymmärtää ja osaa arvioida kaupunkiympäristön (Urban health) vaikutuksen ihmisten terveyteen ja terveyden edistämiseen
- tuntee terveyden edistämisen globaalit haasteet (Global health)

Sisältö

- terveyden edistämisen organisaatiot, ohjelmat ja toimijat kansainvälisesti
- kaupunkiympäristö terveyden edistämisen näkökulmasta
- globaalit terveyden ulottuvuudet, käsitteet ja ilmiöt

Aika ja paikka

5.-6.11.2020
26.11 klo 18-20 Moodletentti

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:
Tenttimateriaali 26.11.2020 moodletentti:
- Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32-52
- Zimmerman,R , Diclemente,R , Andrus,J , Hosein,E (Editors). 2016. Introduction to Global Health promotion,s. 1-64. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta.
- Mittelmark,M , Sagy S, Eriksson M, Bauer G, Pelikan J, Lindström B, Espnes
G.A, (Editors). 2016. The Handook of Salutogenesis. Tenttialue: luku 5, opiskelija valitsee itse kaksi vapaavalintaista sovellusaluetta . Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
- Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen luennoille
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Oppimistehtävä
Tentti 26.11.2020 Moodlessa klo 18-20

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste=27 tuntia opiskelijan työtä
5 op= 135 t

1 op luennot
4 op tenttiaineistoon perehtyminen ja moodletentti

Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite Kampuksella/etänä

Sisällön jaksotus

- terveyden edistämisen organisaatiot, ohjelmat ja toimijat kansainvälisesti ja kansallisesti
- (kaupunkiympäristö terveyden edistämisen näkökulmasta)
- globaalit terveyden ulottuvuudet, käsitteet ja ilmiöt

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Erilaisiin ohjelmiin perehtyminen, keskustelu moodlessa,

Tentti 26.11.2020 klo 18-20

Uusinta 1 SU202101 25.1.2021
uusinta 2 SU202102 23.2.2021

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.