Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DS38-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
15.03.2021 - 23.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Miina-Liisa Flinkkilä
Vastuuopettaja
Jukka Kesänen
Ryhmät
-
S1520S6BKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija
• arvioi, kehittää ja johtaa ihmislähtöistä, tasavertaiseen ja vastavuoroiseen kumppanuuteen perustuvaa palliatiivista hoitoa erityistason osaamista vaativissa vuorovaikutustilanteissa.
• edistää potilaan ja läheisten henkistä, hengellistä ja eksistentiaalista eheyttä
• varmistaa potilaan ja läheisten oikeuden saada kulttuuritaustansa, vakaumuksensa ja hoitotahtonsa mukaista hoitoa omalla kielellään ja kommunikaatiomenetelmällään.
• arvioi ja analysoi potilaan ja hänen läheistensä kommunikoinnin erityistarpeita sekä kehittää niihin ihmislähtöisiä ratkaisuja yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa.
• tukee ja kannustaa ammattilaisia taiteen ja kulttuurin hyödyntämisessä elämän loppuvaiheen eksistentiaalisen kriisin käsittelyssä ja oireiden lievittämisessä.
• konsultoi ja toimii konsultoitavana asiantuntijana potilaan ja hänen läheistensä eksistentiaaliseen kärsimykseen ja toivoon liittyvissä erityiskysymyksissä kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.
• arvioi, soveltaa ja kehittää eksistentiaaliseen kärsimykseen ja vuorovaikutustilanteisiin liittyviä interventioita moniammatillisissa kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.
Sisältö
• Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ja heitä edustavat yhteisöt, järjestöt ja verkostot (esim. kolmas sektori, uskonnolliset yhteisöt, vapaaehtoiset, erityistyöntekijät/-asiantuntijat)
• Eksistentiaalinen kärsimys, toivo ja suru elämänkaaren eri vaiheissa (menetelminä mm. taide, kulttuuri, leikki ja yhteistyö kirkon sairaalasielunhoidon kanssa).
• Dialoginen ja kumppanuuteen perustuva vuorovaikutus (partnership relationship)
• Kommunikointi ja sen mahdollistaminen: kommunikoinnin muutokset puhutussa tai viitotussa kielessä, puhetta tukevan tai korvaavan kommunikointimenetelmän tai kommunikoinnin apuvälineen käytön muutokset ja tarpeet, kommunikaatio-ohjaus
• Tulkin käyttö ja kommunikointi toista kieltä puhuvan potilaan ja hänen läheistensä kanssa
• Hoitotahdon ja itsemääräämisoikeuden erityiskysymykset elämän loppuvaiheessa
Aika ja paikka
Info 16.3.2021 klo 16-18
Webinaari 1: 20.4.2021 klo 14-20
Webinaari 2: 19.5.2021 klo 14-20
Kirjallisen yksilöesseen palautus 23.5.2021 mennessä
Oppimateriaalit
Watson, Jean Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2012. 2. Ed
Karvinen, I. Kylmä J. Ojanen E. Pentikäinen J. Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja.
Klaava Media. Martínez ym. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509.
Chahda L. Mathisen Bernice A. Carey L B. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68
Sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo
Lisäksi ajankohtainen tutkimus
Opetusmenetelmät
Käänteisen oppimisen menetelmä. Info sekä kaksi lähiopetuskertaa, joihin liittyy ennakkotehtävät. Lähiopetus toteutetaan verkkowebinaareissa. Lähipäivien aikana toteutetaan teemojen mukaiset simulaatiot (mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja hyödynnetään työelämäyhteistyötä esim. tulkit, sielunhoidon ammattilaiset jne). Toisessa lähipäivässä mukana kokemusasiantuntija osana lähipäivien loppureflektiota.
Huomioitavaa, opiskelija on velvoitettu läsnäoloon infossa ja webinaareissa. Osallistuminen edellyttää etätyökalujen hallintaa, kuva- sekä ääniyhteyttä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
Opintojakson info::
- Pienryhmien muodostaminen
- Ennakkotehtäväaiheiden 1 ja 2 jakaminen (opettaja huolehtii että aiheet jakautuvat monipuolisesti)
- Läsnäolo
Ennakkotehtävä 1
Ryhmä perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja tekee maksimissaan 5 minuutin mittaisen tarkoituksen mukaisiin lähteisiin perustuvan videon ja jakaa sen muille verkkoalustalla. täydennettävä / hyväksytty
Verkkowebinaari 1
Lähipäivä toteutetaan soveltamalla verkkotyöskentelyyn mukautettua simulaatiomenetelmää. Läsnöolo
Ennakkotehtävä 2
- Opiskelijat perehtyvät pienryhmissä (3-5 opiskelijaa) valitsemaansa aiheeseen ja valmistelee e-posterin, joka esitetään lähipäivässä. täydennettävä / hyväksytty
Verkkowebinaari 2
- Kokemusasiantuntija mukana kertomassa tarinansa.
- E-postereiden esittäminen (10 min), yhteinen reflektiivinen keskustelu (20 min). Kokemusasiantuntija mukana keskusteluissa mahdollisuuksien mukaan.Läsnäolo
Yksilöessee
- Yksilöesseessä arvioidaan ja analysoidaan moninaisiin vuorovaikutustilanteisiin liittyvää asiantuntijuutta ja kehittymistarpeita. Esseen pituus on 3-4 asiasivua. Täydennettävä / 1-5, arviointikriteerit erillisessä taulukossa
Opintojakson aikana on lisäksi suositeltavaa kirjoittaa matkapäiväkirjaa, jossa reflektoidaan merkityksellisiä oppimiskokemuksia opintojakson aikana. Matkapäiväkirjaa ei palauteta opettajalle.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kiitettävä (5) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Hyvä (3) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Tyydyttävä (1) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä. ?
Hylätty Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä. ?
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.