Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DS35-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
07.09.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
S1521S6BKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoitotyön asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija
• kuvaa kansainväliset ja kansalliset palliatiivisen hoidon asiantuntijatehtävien vaatimukset uudistuvissa toimintaympäristössä.
• tunnistaa oman asiantuntijuuteensa ja kliinisen osaamisensa vahvuudet ja kehittymisen tarpeet
• laatii henkilökohtaisen palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymissuunnitelman
• arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkityksen omaan ja työyhteisön osaamiseen ja kehittämiseen.
• on sitoutunut oman asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa.
• selittää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa sekä edistää niiden toteutumista käytännössä.
Sisältö
• Laajavastuiset tehtävänkuvat terveydenhuollossa; palliatiivisen hoidon kliininen asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen
• Palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden arviointi - lähtökohdat ja kehittämistavoitteet
• Palliatiivista hoitoa ja osaamista ohjaavat kansainväliset ja kansalliset säädökset ja suositukset
• Filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa
• Kansainväliset ja kansalliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa ja niiden yhteys tulevaisuuden osaamiseen
Aika ja paikka
Opintojakson toteuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu verkkototeutuksena
Oppimateriaalit
Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. . https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita
/ Oxford Textbook of Palliative Nursing. 2019. Toim. B. R. Ferrell & J. A. Paice. New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880. TAI Advanced Practice Palliative Nursing. 2016. Toim. Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, s. 3-56.?
Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 146. Viitattu 2.4.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3 Meier ym. (OECD raportti2017)
Muu alan ajankohtainen kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Oman osaamisen arviointi, kehittymis- ja opiskelusuunnitelma (HOPS)
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävät:
1. Opiskelijan itsearvointi, webropol kysely. Oman asiantuntijuuden ja osaamisen SWOT, kehittämissuunnitelma ja 2 min. hissipuhe; opiskelijoilla tutustuminen toisten opiskelijoden hissipuheisiin verkoistoitumisajatus takana
2. HOPS, korkeakoulun käytäntöjen mukaan
3. Essee Palliatiivista hoitoa ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset.
4. Eettinen keskustelu, online. Opiskelija tuo keskusteluun oma eettisen casetapauksen
5. Kansainväliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa.
6. Ryhmätyö tulevaisuuspyörä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kyselyyn vastaaminen on hyväksytty suoritus. Hissipuhe linkki keskustelupalstalla ja kaikkien käytettävissä = hyväksytty suoritu
2. HOPS tehty ja hyväksytty korkeakoulun käytäntöjen mukaisesti
3. Tehtävä palautettu, kirjallisen työn ohjeita noudatettu, ei viitteitä hyvän tieteellisen käytännön loukkaamisesta.
4. Opiskelija osoittaa palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta osallistumalla asiantuntijatason keskusteluun
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.