Siirry suoraan sisältöön

Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DS35-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

07.09.2021 - 30.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Terhi Lehtonen

Vastuuopettaja

Terhi Lehtonen

Ryhmät

  • S1521S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoitotyön asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
• kuvaa kansainväliset ja kansalliset palliatiivisen hoidon asiantuntijatehtävien vaatimukset uudistuvissa toimintaympäristössä.
• tunnistaa oman asiantuntijuuteensa ja kliinisen osaamisensa vahvuudet ja kehittymisen tarpeet
• laatii henkilökohtaisen palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymissuunnitelman
• arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkityksen omaan ja työyhteisön osaamiseen ja kehittämiseen.
• on sitoutunut oman asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa.
• selittää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa sekä edistää niiden toteutumista käytännössä.

Sisältö

• Laajavastuiset tehtävänkuvat terveydenhuollossa; palliatiivisen hoidon kliininen asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen
• Palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden arviointi - lähtökohdat ja kehittämistavoitteet
• Palliatiivista hoitoa ja osaamista ohjaavat kansainväliset ja kansalliset säädökset ja suositukset
• Filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa
• Kansainväliset ja kansalliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa ja niiden yhteys tulevaisuuden osaamiseen

Aika ja paikka

Opintojakson toteuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu verkkototeutuksena

Oppimateriaalit

Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. . https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita

/ Oxford Textbook of Palliative Nursing. 2019. Toim. B. R. Ferrell & J. A. Paice. New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880. TAI Advanced Practice Palliative Nursing. 2016. Toim. Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, s. 3-56.?

Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 146. Viitattu 2.4.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3 Meier ym. (OECD raportti2017)
Muu alan ajankohtainen kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu
Oman osaamisen arviointi, kehittymis- ja opiskelusuunnitelma (HOPS)
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävät:

1. Opiskelijan itsearvointi, webropol kysely. Oman asiantuntijuuden ja osaamisen SWOT, kehittämissuunnitelma ja 2 min. hissipuhe; opiskelijoilla tutustuminen toisten opiskelijoden hissipuheisiin verkoistoitumisajatus takana

2. HOPS, korkeakoulun käytäntöjen mukaan

3. Essee Palliatiivista hoitoa ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset.

4. Eettinen keskustelu, online. Opiskelija tuo keskusteluun oma eettisen casetapauksen

5. Kansainväliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa.

6. Ryhmätyö tulevaisuuspyörä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Kyselyyn vastaaminen on hyväksytty suoritus. Hissipuhe linkki keskustelupalstalla ja kaikkien käytettävissä = hyväksytty suoritu

2. HOPS tehty ja hyväksytty korkeakoulun käytäntöjen mukaisesti

3. Tehtävä palautettu, kirjallisen työn ohjeita noudatettu, ei viitteitä hyvän tieteellisen käytännön loukkaamisesta.

4. Opiskelija osoittaa palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta osallistumalla asiantuntijatason keskusteluun

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.