Digipedagogiikka asiantuntijatyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ86-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
04.01.2021 - 31.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Ryhmät
-
S1519S6AKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida henkilökunnan ja työyhteisön oppimistarvetta sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida työhönsä liittyvää ohjausta sekä opetusta. Opiskelija on sisäistänyt digipedagogiikan toimintansa lähtökohdaksi sekä osaa soveltaa innovatiivisia, vaikuttavia ja erilaisia opetusmenetelmiä asiantuntijatyössä.
Sisältö
- oppimisen, ohjauksen ja opetuksen teoriat
- oppimisen, ohjauksen ja opetuksen vaikuttavat ja innovatiiviset menetelmät
- digipedagogiikka
- henkilöstökoulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi digitaalisissa ympäristöissä
- simulaatiopedagogiikka
- motivoiva haastattelu
- opetuksen ja oppimisen arviointi
Aika ja paikka
Kontaktiopetus ja yhteisöllinen työskentely verkossa:
Webinaari I: 15.1 klo 9-12 Oppimisen ja opettamisen teorioita (+työpajatyöskentelyä verkossa)
Opettamisen menetelmiä (+työpajatyöskentelyä verkossa)
Webinaari II: 11.2 klo 9-12 Projektitehtäväaiheiden pitchaus pareittain + kehitettävien koulutuskokonaisuuksien valinta
Webinaari III: 19.3 klo 9-12 Kehitettyjen koulutuskokonaisuuksien palautus ja esittäminen (vko 11) ja vertaisarviointi (vko 12).
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin/ käsitellään yhdessä:
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö 1987. Opiskelijakirjaston verkkojulkaisu 2007 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3665/engestr%C3%B6m1-175.pdf?sequence=2
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma oy.
Aalto-yliopisto & Huhtanen, A. 2019. Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen ja yhteisöllinen työskentely verkossa (Moodle, Zoom, pilvipalvelut)
Itsenäinen opiskelu verkossa
Projektitehtävä pienryhmissä ( suunnitteluvaiheen arvio suunnitelman ja pitchauksen perusteella 60%-40% + )
Opettajan jatkuva ohjaus, oikea-aikainen palaute ja arviointi
Vertaisarviointi ja -palaute
Arviointi arvosanalla 1-5, jossa
Vaihe I: Täydennyskoulutuksen suunnitelma (60%) + pitchaus (40%) = kokonaisarvosanasta 50%
Vaihe II: Täydennyskoulutuksen toteuttaminen = kokonaisarvosanasta 50%
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti 5 op, 18.2. klo 17-19, verkkotenttinä erilisen ohjeistuksen mukaan (mahdollista suorittaa etänä, sovittuna aikana, rajoitetulla vastausajalla 90 min). Arviointi arvosanalla 1-5/ Hylätty. Vaihtoehtoiseen suoritustapaan ilmoittaudutaan toteutuksen alkaessa. Tentin uusinta yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tentittävä kirjallisuus:
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö 1987. Opiskelijakirjaston verkkojulkaisu 2007 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3665/engestr%C3%B6m1-175.pdf?sequence=2
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma oy.
Aalto-yliopisto & Huhtanen, A. 2019. Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta
Kontaktiopetus 1 op (35 tuntia)
Itsenäinen opiskelu 1 op (35 tuntia)
Yhteisöllinen projektioppimisen ja -tehtävä 3 op (81 tuntia)
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-2: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
3-4: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
5: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen