Customer Guidance and Participation in Digital Services (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ84-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
10.09.2021 - 03.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Opettaja
- Jukka Kesänen
- Heini Maisala-McDonnell
Vastuuopettaja
Heini Maisala-McDonnell
Ryhmät
-
S1520S6AKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää uudenlaisia ohjausmuotoja asiakkaan kohtaamisessa ja osallisuuden kehittämisessä digitaalisessa toimintaympäristössä. Opiskelija soveltaa ja hyödyntää asiakaskokemusta ohjauksen kehittämisessä. Opiskelija integroi asiakkaita, verkostoja ja monialaisia sidosryhmiä palveluiden kehittämisessä ja järjestämisessä sekä arvioi kriittisesti asiakkaan palvelu- ja ohjaustarpeita. Opiskelija osaa analysoida laajasti asiakastietoa palvelujen järjestämisessä ja palveluohjauksessa. Opiskelija osaa hyödyntää digitalisaatiota hoidon ja palveluiden tarpeen arvioinnissa, seurannassa sekä omahoidon ja päätöksenteon tukena. Opiskelija osaa yhdistää digitaaliset palvelut kestävään kehitykseen.
Sisältö
- digitaaliset palvelut
- palveluohjaus
- palvelusuunnitelma, asiakassuunnitelma, terveys- ja hoitosuunnitelma
- asiakasosallisuus
- potilaan / asiakkaan hoidon tarpeen arviointi ja ohjaus eri ympäristöissä
- moninaiset toimintaympäristöt (virtuaaliset, digitaaliset jne. hoitoympäristöt, tekoäly)
- kestävä kehitys digitaalisten palveluiden yhteydessä
Aika ja paikka
Etäopetus/-oppiminen
Oppimateriaalit
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Oheiskirjallisuus:
Bastable S. 2019. Nurse as educator : principles of teaching and learning for nursing practice. 5. painos (tai aiempi). Jones & Bartlett Learning.
Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H. (2019). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Armanto, A. & Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa (1. painos.). Helsinki: Edita.
Kauppila, T. Kiiski, K. & Lehtonen, M. ( 2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3914-1
Personalised care and support planning handbook: The journey to person-centred care. 2015. (Soveltuvin osin). Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikiez-8YPsAhVilosKHUjrD94QFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.england.nhs.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fcore-info-care-support-planning-1.pdf&usg=AOvVaw1mpsbdfCgeKkDS5FPU3prE
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. LInkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP4sS_9JLsAhXCBhAIHb00A5EQFjAGegQIDxAC&url=https%3A%2F%2Fjulkaisut.valtioneuvosto.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F75526%2FJUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw2FU0_N-0BJ6mbH5CAZaUFf
Granholm, C. (2016). Social work in digital transfer – blending services for the next
generation. Academic Dissertation. Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmoMbS-JLsAhWjmIsKHbmpDSAQFjALegQIHRAC&url=https%3A%2F%2Fresearchportal.helsinki.fi%2Ffiles%2F97998279%2FGranholmSlutlig210316.pdf&usg=AOvVaw32ODfsGAKPhSycTrP_MXFE
Opetusmenetelmät
Videoluennot
Ryhmä ja itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Seminaarit (työskentelykielet suomi, englanti viro)
Virtuaalivaihto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutetaan vituaalivaihtona Tallinn Health Care College terveysalan maisteritutkintojen kanssa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa laajana kirjallisena tehtävänä (Mikäli valitset tämän toteutustavan, ota yhteys jakson vastuuopettajaan)
Tavoite:
-saavuttaa jakson osaamistavoitteet itsenäisenä opiskeluna
Tehtävän anto
-Yksilö tai paritehtävä
- Tehtävä perustuu jakson osaamistavoitteisiin ja lähtökohtana on näyttöön perustuva toiminta
- Tehtävän rakenne osaamistavoitteiden mukainen
- Määrittele osaamistavoitteissa (ja sisällöissä) olevat keskeiset käsitteet.
- Perehdy kuhunkin käsitteeseen myös mielenkiintosi mukaisesta näkökulmasta.
- Laadi em käsitteisiin tutkimuskysymykset ja hae niihin vastaukset tutkimuskirjallisuudesta.
- Raportoi vastaukset tutkimuskysymyksittäin ja pohdi niitä kriittisesti käytännön näkökulmasta.
- Tehtävässä käytetään Metropolian laajan kirjallisen työn pohjaa ja noudatetaan kirjallisen työn ohjeita.
- Laajuus: kirjallisuutta noin 150-200 sivua/ opintopiste, työssä tulee näkyä 5 op:n (135 tunnin työmäärä).
- Palautus Word-tiedostona oheiseen kansioon viimeistään 3.12.2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia
Sisällön jaksotus
Oppimistehtävät
Osa 1. Digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut (2op)
Suoritustapa: ryhmätyö (4 jäsentä)
• digitaalisten palvelun/menetelmän kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen
Tässä tehtävässä tarkoituksena kuvata, arvioida ja kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua tai menetelmää. Valitse työelämälähtöinen aihe potilasohjaukseen, palveluohjaukseen tai asiakkaan osallisuuden alalta digitaalisissa palveluissa.
Tuotos on lyhyt raportti (omalla kielellä) ja englanninkielinen seminaariesitys
Osa 2. Casetehtävä Digitaaliset ratkaisut potilaan hoitopolussa / Asiakkaan palveluketjussa (3 op)
Suoritustapa: Monikansallinen ryhmätyö (4-6 jäsentä)
Ryhmä laatii tapausesimerkin potilaan hoitopolussa tai asiakkaan palveluketjussa. Ryhmä kuvaa erilaisia olemassa olevia digitaalisia ratkaisuja hoidossa / palvelussa näyttöön perustuen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson varsinainen suorittamistapa edellyttää sitoutumista opintojakson aikatauluun. Vaihtoehtoisen suorittamistavan voi tehdä joustavamman aikataulun mukaan.
Opintojaksolla työskennellään monikielisesti (suomi, englanti, viro). Tarvittaessa on tarjolla apua tulkkaukseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja vertaisarviointiin
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen sisältäen englannin kielen kirjallisen ja suullisen esittämisen aiheesta.