Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CY24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Marjatta Komulainen
  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström

Ryhmät

  • S1619S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- johtaa työyhteisön henkilöstöä
- soveltaa työhyvinvointia ja mielen hyvinvointia tukevan henkilöstöjohtamisen periaatteita.
- edistää organisaation henkilöstötuottavuutta ja työtyytyväisyyttä
- ennakoida työssä, työympäristöissä ja työn tekemisen malleissa tapahtuvaa muutosta
- tukea henkilöstön itsensä johtamisen osaamista

Sisältö

- Työyhteisön henkilöstön johtaminen
- Työhyvinvointi, mielen hyvinvointi, työtyytyväisyys ja henkilöstötuottavuus
- Työn ja työympäristöjen muutos
- Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen

Oppimateriaalit

Ennakkolukeminen:
- Pahkin, K. - Lindström, S. Kohti yhtenäisiä henkilöstövoimavarojen johtamiskäytäntöjä - Sosiaali- ja terveysalan organisaatioille päivitetty arviointimenetelmä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131562/Kohti%20yhten%C3%A4isi%C3%A4%20henkil%C3%B6st%C3%B6voimavarojen%20johtamisk%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4_LIITE.pdf?sequence=1
TENTTIKIRJALLISUUS:
1) Syväjärvi & Pietiläinen 2016 (toim) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. e -kirja
2) Martela F. & Jarenko K. (2017): Itseohjautuvuus - miten organisoitua tulevaisuudessa?
Saatavana e-kirjana Metropolian kirjaston verkkokirjahyllystä (linkki verkkoaineistoon, kun haet kirjan nimellä MetCatista)
- Artikkelit:
3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.

5)
Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä, luvut Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Moodlessa skannattuna.

Opetusmenetelmät

Huom!

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaavat lehtori Marjatta Komulainen ja Lehtori Mia Rosenström.

Marjatta Komulaiselle voi laittaa palautetta myös sähköpostitse Moodlessa olevan palautekanavan lisäksi, marjatta.komulainen@metropolia.fi. Huomioithan kesätauon.

Työyhteisöjen johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutus sisältää tehtävinä ennakkotehtävän; tentin ja ryhmätehtävän.


Opetus tapahtuu webinaarina: 29.9.2020, jolloin työelämä asiantuntijan puheenvuoro ja opintojakson info. Webinaari on ohjauksellinen kohtaamispaikka, jossa hyödynnetään oppimisaktiviteetteja ja luennoidaan. Oppimisaktiviteetteihin osallistuminen laajentaa ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta ja toteutuksen sisällöstä.

Ennakkotehtävänä on arvioida oman työyhteisönne johtamisen nykytilaa ja nostakaa esille kehittämishaasteita sekä hyviä käytänteitä kansallisen Työterveyslaitoksen johtamismallin avulla. Johtamismallin työstämiseen on osallistunut Metropoliasta Marjatta Komulainen. Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua 29.9.2020 mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen (12.9.-29.9. välisenä aikana). Ennakkotehtävä julkaistaan Moodlessa kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Ennakkotehtävä puretaan webinaarissa ensimmäisellä opetuskerralla, jolloin siihen liittyy myös opetusaktiviteetti.


Toteutuksen tentissä testataan kattavasti työyhteisöjen johtamisen uusinta kirjallisuutta ja tietämystä. Tenttimateriaali on valittu hyödyntämään opinnäytetyössä hyödynnettäväksi niinikään ja kirjallisuus on tuoretta. Toteutuksen tentistä vastaa lehtori Mia Rosenström.

Toteus päättyy kirjalliseen ryhmätehtävään valmiiksi luoduissa ryhmissä, jonka löydät Moodlesta. Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus itseohjautuvien tiimien mahdollisuuksiin työelämän kehittämisessä. Henkilöstöasiantuntijan ja henkilöstöpäällikön rooleissa nyt ja tulevaisuudessa itseohjautuvuus on mahdollisuus ja haaste. Miten itseohjautuvuudessa on toimittava esimiehenä ja työntekijänä, entä miten se vaikuttaa johtamiseen? Tämä kytkeytyy lopuksi moninaisuuteen työyhteisötilanteissa. Tämän tehtävän palautus 2.11. 2020 mennessä Moodleen, tehtävään liittyvä keskustelu Moodlessa, tehtävään liittyvien itse- ja vertaisarviointien palautus 8.11.2020 mennessä. Ryhmätehtävästä vastaavat Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Toteutuksen virtuaaliosuus on 80% , itsellinen tenttiin lukeminen ja Moodle alustan tehtävät sekä keskustelut Moodle alustalla.

Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista.

Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Kurssiavain Moodleen: työyhteisö2020

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttipäivät ovat:
Varsinainen tentti: 20.10.2020
Uusintatentti päivät (jos varsinaisena tenttipäivänä suoritusta ei ole läpäisty): 27.10. ja 3.11.2020. Tentti tehdään Moodlessa verkkotenttinä tenttipäivinä klo 6-24 välisenä aikana.

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta, opiskelijan kansainvälisyysosaaminen vahvistuu opintojakson myötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähtötaso vaatimus:
opiskelu on YAMK tasoista, opiskelijalle tulee olla riittävät valmiudet työyhteisöjen johtamisen perusteista ja työelämäkokemusta.

Etäopetuksesta tiedoksi:
Korona viruksen epävarmassa tilanteessa ohje teamsin käytölle vaan ja ainoastaan tällä ohjeella, opiskelijat vastaavat ohjeen noudattamisesta.

OHJE Teamsin lataamiseen omalle koneelle/työasemalle
Jos sinulla ei Teams omalla koneellasi, voit ladata sen ilmaiseksi netistä esim. seuraavan linkin kautta.
https://products.office.com/fi-fi/microsoft-teams/download-app
Huom. sinun ei tarvitse eli älä rekisiteröidy Teamsiin. Sen sijasta kirjaudu sisään Teamsiin METROPOLIAN TUNNUKSILLA. Tämä edellyttää, että OLET REKISTERÖITYNYT Omassa (työkalujen Pilvipalvelut) Metropolian pilvipalveluihin Office365. Jos et ole sitä vielä tehnyt, tee se viimeistään nyt.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja henkilöstötuottavuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen johtamiseen ja työhyvinvoinnin tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti työyhteisön johtamisen periaatteita
- analysoida työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin merkitystä ja soveltaa erilaisia työtyytyväisyyttä ja henkilöstötuottavuutta edistäviä toimintatapoja
- analysoida työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutoksen merkitystä ja tehdä näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia ratkaisuja työyhteisön johtamisessa ja työhyvinvoinnin tukemisessa
- analysoida omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja tehdä johtopäätöksiä johtamisvalmiuksistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti kehittäen työyhteisön johtamisen periaatteita
- arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin toteutumista ja kehittää erilaisia työtyytyväisyyttä ja henkilöstötuottavuutta edistäviä toimintatapoja
- arvioida kriittisesti työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutosta ja kehittää näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia innovatiivisia ratkaisuja työyhteisön johtamisessa ja työhyvinvoinnin tukemisessa
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja kehittää johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja henkilöstötuottavuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen johtamiseen ja työhyvinvoinnin tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteensä 100 pistettä
Ennakkotehtävät, keskustelut ja lähipäivä 29.9.2020: 10 pistettä
Tentti: 60 pistettä
Ryhmätehtävä, keskustelu Moodlessa ja vertaisarviointi: 30 pistettä