Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000CY17-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
20.08.2019 - 07.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Panu Karhinen
- Marianne Roivas
- Tuula Mikkola
Vastuuopettaja
Tuula Mikkola
Ryhmät
-
S1619S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella voimavaralähtöisen ja osallistavan vanhustyön merkitystä ikäihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja arvioida erilaisia toimintaympäristöjä asumisen ja asuinympäristöjen kehittämisessä moninaisten ikäihmisten palvelujen näkökulmasta
- hyödyntää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistyötä ja ikäihmisten osaamista sekä digitalisaatiota ja geronteknologiaa moninaisten ikäihmisten aktiivisen toimijuuden edistämisessä
Sisältö
- Voimavaralähtöinen ja osallistava vanhustyö ikäihmisten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- Moniasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistaminen palvelujen kehittämiseen
- Erilaiset ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöt ja niiden kehittämiseen liittyvät keskeiset lähtökohdat ja mallit
- Digitaalisitaatio ja geronteknologia asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Lähipetus näkyy lukkarissa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- analysoida ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä soveltaa moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- analysoida ja soveltaa digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä kehittää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää innovatiivista digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen