Siirry suoraan sisältöön

Esimiehenä kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00EC26-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 19.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Helena Kuusisto-Ek

Vastuuopettaja

Raisa Varsta

Ryhmät

  • L0821S6
    Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija tuntee johtamiskäyttäytymisen ulottuvuudet ja osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä ja johtajana. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen tekijöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin. Opiskelija osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja kykenee luomaan niissä hyvän kannustavan työilmapiirin. Opiskelija osaa hyödyntää johtamis- ja esimiesviestintää ja rakentaa sen avulla hyvää toimintakulttuuria

Sisältö

Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuusesimerkkejä alla. Kirjallisuus selviää ensimmäisellä luentokerralla.
Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.

Marques & Dihman ( ed.). Leadership today. Practices for Personal and Professional Performance. Springer 2017.
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa keväällä 2023.
Opintojakso rakentuu webinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
lähiopetus ja opetuskeskustelut 35 tuntia
vertaistyöskentely 20 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 40 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 40 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.

Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto