Siirry suoraan sisältöön

Markkinointioikeus ja vastuullisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LD00EH83-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Hyvärinen

Vastuuopettaja

Anne Perkiö

Ryhmät

  • LXD20S1_M2
    LXD20S1_M2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Sisältö

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Oppimateriaalit

Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Rästitenttipäivät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)

Esitietovaatimukset

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen