Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin metodologia ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EB89-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

13.11.2020 - 01.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 22

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Kirsi Perkiömäki

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA20S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee konservointiprosessin systemaattisen metodologian ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kohteisiin ja perustella sillä konservointiprosessiin liittyviä päätöksiään.
Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa, että kulttuuriperintöön liittyy aineellisia ja aineettomia merkityksiä ja arvoja. Opiskelija hallitsee merkitysanalyysimenetelmän käytön ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kulttuurin ilmauksiin.
Osaamistavoitteet: Eettinen osaaminen, menetelmäosaaminen

Sisältö

Conservation Treatment Methodology, Barbara Appelbaum
Päätöksenteko nykytaiteen konservoinnissa
Merkitysanalyysimenetelmä

Oppimateriaalit

Appelbaum.Barbara.2010. Conservation Treatment Methodology.
Salvador Munoz Vinas. 2013. Contemporary Theory in Conservation
Jonathan Ashley-Smith. The Basis of Conservation Ethics.2009. In: Conservation : principles, dilemmas and uncomfortable truths / edited by Alison Richmond and Alison Bracker
Published Amsterdam ; Boston : Elsevier/Butterworth-Heinemann ; London : in association with the Victoria & Albert Museum.
Miriam Clavir. Conservation and Cultural Significance.2009. In: Conservation : principles, dilemmas and uncomfortable truths / edited by Alison Richmond and Alison Bracker
Published Amsterdam ; Boston : Elsevier/Butterworth-Heinemann ; London : in association with the Victoria & Albert Museum.
Henderson Jane.2020. Beyond lifetimes: who do we exclude when we keep things for the future? In: Journal of the Institute of Conservation 2020, Vol.43, No. 3, 195 - 212. https://doi.org/10.1080/19455224.2020.1810729
Häyhä, H. - Jantunen, S. - Paaskoski, L. 2015. Merkitysanalyysimenetelmä. Suomen museoliiton julkaisuja 64. https://issuu.com/suomen_museot/docs/merkitysanalyysimenetelma_1_

Opetusmenetelmät

Etäopetus Zoom

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.