Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin projektinhallinta ja yrittäjyys, integroitu ammatillinen viestintä (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DS23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Häkäri

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA19S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija omaksuu konservointiin kuuluvan projektityyppisen työn luonteen ja periaatteet sekä projektityöhön sisältyvät vaatimukset koskien sopimuksia, aikatauluja, työn suunnittelua, projektinhallintaa, dokumentointia.
- Opiskelija saa valmiuksia työskennellä sekä projektin johdossa ja työntekijänä sekä ohjaajana erilaisissa alan koulutuksissa ja työpaikoilla.
- Opiskelija ymmärtää yhteistyötaitojen ja sidosryhmätoiminnan merkityksen, saa valmiuksia keskustella kulttuuriperinnön keskeisistä kysymyksistä alan ammattilaisten kanssa.
- Opiskelija saa valmiuksia ryhmätyöskentelyssä tapahtuvien ongelmatilanteiden kohtaamiseen.
- Opiskelija harjaantuu hankkimaan ja muokkaamaan tietoa eri lähteistä ja suhteuttamaan aiemman tiedon uuteen tietoon.

- Opiskelija tuntee kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän vaatimukset ja hallitsee tiedonhankinnan perusteet.
- Opiskelija osaa laatia konservointi- ja kulttuuriperintöalan dokumentteja ja oman alansa asiantuntijaesityksen.
- Opiskelija harjaantuu ilmaisemaan itseään erilaisissa medioissa laajemmille yleisöryhmille (FB, blogi, twitter, kulttuuriperintöä ja konservointia koskevat tiedotteet, asiantuntijalausunnot ja –artikkelit).
- Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja antaa muille rakentavaa palautetta.
- Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja yritystoiminnan vaatimissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
- Opiskelija tuntee yrityssuunnittelun periaatteita suunnitellakseen oman yrityksen toimintaa tai toimiakseen tavoitteellisesti yrityksen henkilöstön jäsenenä.

Sisältö

- Työelämän kanssa yhteistyössä tehtävä projekti, joka voi koostua erilaisista konservaattorin ja museotyöntekijän tehtävistä museokentällä tai yksityisasiakkaiden kanssa esim. inventointi, kokoelman vauriokartoitus, olosuhdekartoitus, säilytyssuunnittelu, käytännön konservointityö (museot, seurakunnat, yhteisöt), jne.
- Projektitoiminnan perusteet; projektimainen työskentely ja tehtävien aikataulutus sekä resursointi
- Luovaan ongelmanratkaisuun rohkaiseminen
- Kirjallinen viestintä, suullinen ja sanaton viestintä
- Asiantuntija- ja ryhmäviestintä: viestijä- ja vuorovaikutusosapuolet, työelämän vuorovaikutustilanteet, esiintymistekniikka, vakuuttavan viestinnän ja asiaviestinnän vaatimukset
- FB, blogi, Twitter, kulttuuriperintöä ja konservointia koskevat tiedotteet, asiantuntijalausunnot ja –artikkelit
- tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot
- Viestinnän pedagogiikka
- Työelämän ongelmatilanteet ryhmätyöskentelyssä

Aika ja paikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Hämeentie 135 D, Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat.

Oppimateriaalit

Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.

Opetusmenetelmät

Luennot, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä paikallisen tai muun museon kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, mutta annetut tehtävät tulee tehdä ohjeistuksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja. Osa opintojaksosta voidaan tarvittaessa AHOToida. Katso tarkemmat ohjeet OMAsta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen, pidettävä yksi Powerpoint-esitelmä valitusta/lehtorin osoittamasta aiheesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.

Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.

Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.

Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa on paljon kehitettävää. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 70 %, jatkuva arviointi 30 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja sen arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana.

Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.

Esitietovaatimukset

Johdatus konservointiin 10 op, Konservoinnin dokumentointi ja inventointi 5 op / Integroitu englanti (3 op), Museologia I: Ilmasto ja sisätilojen ympäristöolosuhteet 10 op, Museologia II: Kokoelmanhallinta 10 op, Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit 10 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.