Museologia I (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DS21-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 13.09.2019
Ajoitus
21.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heikki Häyhä
- Kirsi Perkiömäki
- Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Häkäri
Ryhmät
-
KXA19S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
- Opiskelijalle muodostuu kokonaiskäsitys esineellisen kulttuuriperinnön museaalisesta hoidosta.
- Opiskelija ymmärtää ne kemialliset ja fysikaaliset tapahtumat, jotka vaikuttavat materiaalien ikääntymiseen ja vaurioitumiseen.
- Opiskelija osaa arvioida ympäristöolosuhteiden kuten ilmaston, ilmanlaadun, lämpötilan, valon ja käsittelyjen merkityksen esineiden ja materiaalien säilymiselle.
- Opiskelija ymmärtää ja osaa menetelmiä esineiden suojaamiseksi em. ympäristötekijöiden vaikutukselta.
- Opiskelija tietää miten näyttelytilojen, museoiden ja säilytystilojen sisätilojen ilmastoa voidaan säädellä.
- Opiskelija tuntee valaistustekniikan perusteet ja erilaisten valonlähteiden ominaisuudet.
- Opiskelija osaa käyttää mittalaitteita ja tulkita niiden antamaa tietoa asianmukaisesti.
- Opiskelija tuntee museoesineiden ja muiden kokoelmien turvallisuuteen liittyviä riskejä (vesivahinko, tulva, tulipalo, maanjäristys, varkaus, yms.)
- Opiskelijalla on teoreettinen tietämys tuholaistorjunta-aineisista, niiden käytöstä ja tutkimuksesta.
- Opiskelija osaa tunnistaa mikrobeja sekä tuhohyönteisiä.
- Opiskelija tunnistaa tuhoeläinongelman ja tietää keinot niiden (vaurioiden) torjumiseksi.
- Opiskelija on tietoinen esineissä mahdollisesti olevista haitta-aineista ja ymmärtää toimintaprosessit työ- ja esineturvallisuuden osalta.
- Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen osana kulttuuriperinnön hoitoa ja museotyöskentelyä ja noudattaa näitä periaatteita.
Sisältö
- Esineellisen kulttuuriperinnön vaurioitumismekanismit ja ennalta ehkäisevä konservointi
- Ympäristön uhat ja miten niihin voidaan varautua kulttuuriperinnön suojelussa
- Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen sisätiloissa
- Lämpötila, valo, UV, ilman suhteellinen kosteus, ilmansaasteet, mikrobiologia
- Tuhohyönteiset ja -eläimet sekä niiden torjunta
- Tuhohyönteisten, mikrobien ja homeiden torjunta, inaktivointi, desinfektointi ja pakastus
- Riskikartoitus, hoito- ja pelastussuunnitelma sekä katastrofivalmius
- Haitta-aineet kulttuuriperinnössä
- Kulttuuriperintöalan kestävä kehitys
- Mittauslaitteet ja niiden käyttö
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, harjoitustehtävät, opintokäynti, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovaatimus.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen. Oppimispäiväkirja ja oppimistehtävät.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.