Sidoskonservointi ja nahkatekniikan perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DM52-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 01.09.2020
Ajoitus
17.03.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 18
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Niskanen
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Ryhmät
-
KXA18S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kirjansidoksen konservoinnin menetelmiä ja osaa konservoida sidosvaurioita. Opiskelija ymmärtää kirjan kolmiulotteisen omaisuuden ja sidoksen rakenteen merkityksen sen toimivuudelle. Opiskelija osaa dokumentoida kirjansidoksen ja siihen liittyvät vauriot ja suunnitella sidoskonservoinnin toimenpiteet.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee nahan valmistuksen ja eri parkitsemismenetelmien historian ja teknologian. Opiskelija osaa tunnistaa nahat ja hän hallitsee nahka-analyysien teon. Opiskelija osaa työstää nahkaa ja tuntee nahan konservoinnin perusteet. Opiskelija osaa käyttää nahkaa osana kirjan materiaaleja. Opiskelija tutustuu pergamenttiin ja sen ominaisuuksiin.
Sisältö
Kirjanrakenne ja sen merkitys sidosvaurioissa. Kirjan sidoksen dokumentointi ja konservointisuunnitelma sekä sidoskonservointi. Sidoskorjausmenetelmät ja työtavat. Nahan parkitseminen ja nahan valmistuksen historia. Eri parkitsemismenetelmien ja nahkamateriaalien tunnistus. Nahan konservoinnin perusteet.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija tuntemus ja taidot kirjan rakenteesta ja sidoskonservoinnista ovat heikot. Opiskelijan ei hallitse nahan materiaalioppia. Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää kirjanrakenteen merkityksen sidosvaurioille ja osaa suunnitella sidoskonservoinnin toimenpiteet. Opiskelija osaa tehdä sidoskonservointiaja ja työnjälki on siisti. Opiskelija osaa käyttää oikeita työskentelytapoja ja -välineitä ja on tehtävissään produktiivinen. Opiskelija on toiminut opinnoissaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen.
Opiskelija hallitsee nahan materiaaliopin ja osaa käyttää nahkatyövälineitä sekä osaa ratkaista kirjanahkoihin liittyviä konservointiongelmia. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät prosessit ja toimenpiteet. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija osaa kehittää omaa toimintaansa sekä konservoinnin menetelmiä ja materiaalien käyttöä että osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä. Opiskelija sitoo kirjoja itsenäisesti ja työnjälki on moitteetonta. Opiskelija hallitsee painotekniikat ja kehityksen historian.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.
Lisätiedot
Arviointi perustuu tuntityöskentelyyn, läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen ja tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.