Instrumentin pienryhmäopetus 1 ja improvisaation pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DM22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Seppo Reinikainen
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Raili Honkanen-Korhonen
- Sanna Syrjänen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Vastuuopettaja
Kimmo Salonen
Ryhmät
-
KXF19S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Suoritettuaan opinnot opiskelija kykenee ohjaamaan ja opettamaan oman instrumenttinsa taitoja ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija ymmärtää ryhmän dynamiikkaa, osaa ohjata oppivan ryhmän muodostumista ja tukea yksilöiden oppimista ryhmän avulla. Opiskelija tunnistaa oppimisen vaiheita ryhmässä ja yksilöissä. Hän osaa etsiä ja tuottaa ratkaisuja yksilön ja ryhmän oppimisen tilanteisiin.
Opiskelija osaa ohjata ryhmän luovaa musisointia ja improvisointia ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Hän osaa käyttää musiikin elementtejä luovalla tavalla opetuksessaan ja ohjata musiikillisen ja tyylillisen kontekstin huomioimiseen ryhmän improvisoinnissa. Hän tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin, osaa rohkaista ja antaa välineitä valmiuksien kehittämiseen.
Opiskelijalla on valmiudet tuottaa pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin, motivoida ja innostaa ryhmän jäseniä. Hän osaa antaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen.
Sisältö
Ryhmän kehitys, ryhmädynamiikka, eriyttäminen ryhmässä, instrumenttikohtaiset sisällöt, genrekohtaiset sisällöt. Opetusharjoittelu: pari- tai pienryhmäopetuksen ohjattu opetusharjoittelu (2 oppilasparia/pienryhmää). Observointi ja ohjattu reflektointi.
Oppimateriaalit
Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.
Myös hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus"
Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset seminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opetuspäiväkirjojen ja tehtäväpalautusten viimeinen palautuspäivä on 14.12.
Pop/jazz-opiskelijat palauttavat päiväkirjat Railille
raili.honkanen-korhonen@metropolia.fi
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
kimmo.salonen@metropolia.fi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä paikkana AS522 tai Zoom, tilanteen mukaan.
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
Kaikkien luentojen yksityiskohtaiset tiedot löytyvät Google Drive-tiedostosta, jonka linkki löytyy tämän työtilan etusivulta.
Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. : Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S
Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)
Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista seminaareista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä, paikkana AS522.
Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S
Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)
Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista seminaareista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä paikkana AS522.
Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. : Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S
Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
.
HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)
Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- osallistuminen opetukseen
- oppivan ryhmän ohjaaminen opetusharjoittelussa, siihen liittyvät ohjaussessiot ja palaute
- oppimistehtävien suorittaminen annetussa aikataulussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilasryhmän tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisissa seminaareissa
Esitietovaatimukset
Instrumentin yksilöopetus 3 -opintojakso tai vastaava osaaminen.