Taide perheen ja yhteisön tukena (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DM11-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Laura Huhtinen-Hilden
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
Vastuuopettaja
Laura Huhtinen-Hilden
Ryhmät
-
KXF19S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti. Opiskelija kykenee havainnoimaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja sekä niiden vaikutuksia ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän ymmärtää pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija laajentaa aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta ja reflektoi hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa
Opiskelija ymmärtää musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Oppimista tuetaan opintojaksolla luovan ryhmätoiminnan, luentojen, opetuskeskustelujen, ryhmätehtävien, kirjallisuusteen perustuvien tehtävien, oppimispäiväkirjan sekä työelämäprojektien muodossa. Tärkeänä oppimista mahdollistavana tekijänä toimii reflektio ja oppimisprosessin eri vaiheiden jakaminen ryhmässä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa ti 9-15 ja to 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa. Vamuka opetus alkaa yhteisellä Megapäivällä to 3.9. klo 9.00-11.15, ja iltapäivällä klo 12.30-15.00 2.-4. vuoden sisällöt ja modulit vuosikursseittain.
Oppimateriaalit
opettaja ohjeistaa kurssin aikana
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ks. sisällön jaksotus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 10 op (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa syksyllä)
Sisällön jaksotus
Opetus tapahtuu tiistaisin 9- 15 ja torstaisin 9-15 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu ja sisällöt erillisessä vamukalakanassa syyslukukauden 2020 alussa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolla käytettään arvioinnin (hyväksytty-hylätty) perusteena jatkuvaa arviointia, joka perustuu ryhmätyöskentelyyn, tehtäviin ja projekteihin osallistumiseen ja niissä esitettyyn osaamistavoitteiden mukaiseen osaamiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Ks. Lapsi ja musiikki -opintojakson osaamistavoitteet. Aiemmin hankittu osaaminen huomioidaan yksilöllisesti suunnattuina pedagogisina sovelluksina.