Siirry suoraan sisältöön

Taide perheen ja yhteisön tukena (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DM11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 16.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Musiikki

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maria Mäntylä
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Huhtinen-Hilden
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio

Vastuuopettaja

Laura Huhtinen-Hilden

Ryhmät

  • KXF18S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti. Opiskelija kykenee havainnoimaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja sekä niiden vaikutuksia ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän ymmärtää pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija laajentaa aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta ja reflektoi hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa.

Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa

Opiskelija ymmärtää musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.

Sisältö

Oppimista tuetaan opintojaksolla luovan ryhmätoiminnan, luentojen, opetuskeskustelujen, ryhmätehtävien, kirjallisuusteen perustuvien tehtävien, oppimispäiväkirjan sekä työelämäprojektien muodossa. Tärkeänä oppimista mahdollistavana tekijänä toimii reflektio ja oppimisprosessin eri vaiheiden jakaminen ryhmässä.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu tiistaisin 9- 15 ja torstaisin 9-15 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu ja sisällöt erillisessä vamukalakanassa.

Oppimateriaalit

opettaja ohjeistaa kurssin aikana

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ks. sisällön jaksotus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 10 op (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa syksyllä)

Sisällön jaksotus

Opetus tapahtuu tiistaisin 9- 15 ja torstaisin 9-18 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu ja sisällöt erillisessä vamukalakanassa syyslukukauden 2019 alussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla käytettään arvioinnin (hyväksytty-hylätty) perusteena jatkuvaa arviointia, joka perustuu ryhmätyöskentelyyn, tehtäviin ja projekteihin osallistumiseen ja niissä esitettyyn osaamistavoitteiden mukaiseen osaamiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Ks. Lapsi ja musiikki -opintojakson osaamistavoitteet. Aiemmin hankittu osaaminen huomioidaan yksilöllisesti suunnattuina pedagogisina sovelluksina.