Speech Communication (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00CZ72-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 14.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Cultural Services and Music
Toimipiste
Hämeentie 153
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Cultural Management
Opettaja
- Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
-
KXB19S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa työelämän vuorovaikutushaasteita ja hallitsee keskeiset asiantuntijatyössä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu- ja arviointitaidot. Opiskelija ymmärtää ryhmäviestinnän merkityksen työyhteisössä sekä teknologiavälitteisten ryhmien ja tiimien erityispiirteitä. Hän osaa hyödyntää saamaansa tietoa käytännön ammatillisissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa asiantuntijaesityksen ja suunnitella erilaisia puheviestintätilanteita.
Sisältö
- Puheviestinnän teoriaperusta
- Oma esiintyminen
- Esiintymisen analysointi
- Ryhmäviestinnän keskeiset periaatteet
- Erilaisten puheviestintätilanteiden suunnittelu
- Havainnollistaminen ja argumentointi osana puheviestintää
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen ja esiintymistaito
Aika ja paikka
Etäopetus ja mahdollisuuksien mukaan joitakin luokkahuonetyöskentelyjä Arabiankatu 135
Oppimateriaalit
OMAAN tuleva luentomateriaali ja Kielijelpin materiaali verkossa
Miller, Nunnally, Wackman: Suhdetaitoja
Kopakkala: Ryhmä, jengi, tiimi
Torkki, Puhevalta
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, yksilötehtävät ja kirjallisuus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssi sisältää paljon työelämään liittyvää käytännön harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osaaminen näytetään kurssin tehtävien muodossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan tulee varautua viikkottaisiin oppimistehtäviin, joita puretaan lähijaksolla
Sisällön jaksotus
I. ORIENTAATIO, SELKEÄ VIESTINTÄ ja KUUNTELUTAITO
2.RYHMÄPROSESSI JA VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ
3.RYHMÄTYÖ (seuraavan kerran valmistelu)
4.INNOSTAMINEN, IDEOINTIRIIHEN TAI PANELIN VETÄMINEN
5. ESITELMÄ, ASIA-- JA KRIISIVIESTINTÄ
6. KOKOUSTEN VETÄMINEN, KONFLIKTIEN RATKAISU JA PALAUTTEEN ANTO
7. MINÄ VIESTIJÄNÄ, TARINA MINUSTA
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on hyvin vuorovaikutteinen ja edellyttää avointa mieltä ja intensiivistä läsnäoloa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää, mitkä ovat keskeiset tuottajan työssä tarvittavat puheviestintätaidot ja pyrkii käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti viestintätilanteissa. Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että kykenee suunnittelemaan erilaisia puheviestintätilanteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää puheviestintätaitojen merkityksen asiantuntijatyössä. Opiskelija osaa suunnitella erilaisia puheviestintätilanteita hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee tuottajan työssä tarvittavat keskeiset puheviestintätaidot ja osaa tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti soveltaa niitä asiantuntijatyön viestintätilanteissa. Opiskelija osaa rakentavasti, realistisesti ja perustellen arvioida sekä omaa että viestintäkumppaneidensa puheviestintäosaamista. Opiskelija aktiivisesti kehittää puheviestintätaitojaan saamansa palautteen pohjalta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää, mitkä ovat keskeiset tuottajan työssä tarvittavat puheviestintätaidot ja pyrkii käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti viestintätilanteissa. Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että kykenee suunnittelemaan erilaisia puheviestintätilanteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi