Siirry suoraan sisältöön

Tarinallinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CL46-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 31.05.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Rahmel

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KUVAO
    Kulttuurituotannon syventävät opinnot

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy tarinalliseen viestintään yrityksissä osana brändin rakentamista ja markkinointia. Opintojakson suoritettuaan oppilas tuntee vahvoja yritystarinoita ja tunnistaa hyvän yritystarinan, tietää tarinan rakentamisen perusteita ja rakenteita. Hän osaa luoda tarinan annetusta materiaalista. Oppilas omaksuu myös tarinallisen ajattelun luonteen ja osaa nähdä sen käyttömahdollisuuksia osana oman työnsä kokonaisuutta.

Sisältö

Tarinallistamisen idea
Kansainväliset merkkitarinat
Menestyksen ainekset, kotimaiset brändit ja palvelumuotoilu
Dramaturgiaa ja kirjoitusharjoitteita
Omat tarinat ja niiden pitchaus

Aika ja paikka

Tiistaisin kello 9.00-16.00. Kulttuurituotannon tilat Hämeentie 135 D 3 krs.

Oppimateriaalit

Kalliomäki: Stooripuu
Reitala-Heinonen: Dramaturgioita
Torkki: Puhevalta
Torkki: Tarinan valta
Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Valikoitu nettimateriaali
Valikoitu nettimateriaali

Omavalintainen novelli tai elokuva

Opetusmenetelmät

Luennot, toiminnalliset harjoitteet, itsenäiset- ja ryhmätehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat valitsevat jonkun firman jonka yritystarinaan he perehtyvät ja toisen, jonka toiminnasta tekevät/kirjoittavat ryhmittäin yritystarinan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Yritystarinat voidaan etsiä myös kansainvälisestä kontekstista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan tulee varata aikaa kirjallisuden lukemiseen ja kotitehtävien tekemiseen. Ryhmätehtävät tehdään pääasiassa lähiopetuksen yhteydessä, niistäkin 1-2 tehtävää tehdään väliviikolla pienryhmissä omalla ajalla,

Sisällön jaksotus

Kurssin aiheet:

1) Orientaatio kurssiin, tarinallisuuteen, kurssilaisiin ja kurssin tehtäviin.
2) Unohtumattomat tarinat
3) Megabrändit (pienryhmät)
4) Megabrändit purku
5) Kotimaiset brändit, kirjallisuustehtävä ja nettilöydöt (pienryhmät)
6) Tehtävän purku ja omat yritysunelmat unelmat
7) Oman yrityksen tai valitun sellaisen tarina
8) Kurssin yhteenveto ja arviointi

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin luonne edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen. Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajanarviointi.