Tarinallinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CL46-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 31.05.2020
Ajoitus
19.10.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
-
KUVAOKulttuurituotannon syventävät opinnot
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy tarinalliseen viestintään yrityksissä osana brändin rakentamista ja markkinointia. Opintojakson suoritettuaan oppilas tuntee vahvoja yritystarinoita ja tunnistaa hyvän yritystarinan, tietää tarinan rakentamisen perusteita ja rakenteita. Hän osaa luoda tarinan annetusta materiaalista. Oppilas omaksuu myös tarinallisen ajattelun luonteen ja osaa nähdä sen käyttömahdollisuuksia osana oman työnsä kokonaisuutta.
Sisältö
Tarinallistamisen idea
Kansainväliset merkkitarinat
Menestyksen ainekset, kotimaiset brändit ja palvelumuotoilu
Dramaturgiaa ja kirjoitusharjoitteita
Omat tarinat ja niiden pitchaus
Aika ja paikka
Tiistaisin kello 9.00-16.00. Kulttuurituotannon tilat Hämeentie 135 D 3 krs.
Oppimateriaalit
Kalliomäki: Stooripuu
Reitala-Heinonen: Dramaturgioita
Torkki: Puhevalta
Torkki: Tarinan valta
Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Valikoitu nettimateriaali
Valikoitu nettimateriaali
Omavalintainen novelli tai elokuva
Opetusmenetelmät
Luennot, toiminnalliset harjoitteet, itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat valitsevat jonkun firman jonka yritystarinaan he perehtyvät ja toisen, jonka toiminnasta tekevät/kirjoittavat ryhmittäin yritystarinan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Yritystarinat voidaan etsiä myös kansainvälisestä kontekstista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan tulee varata aikaa kirjallisuden lukemiseen ja kotitehtävien tekemiseen. Ryhmätehtävät tehdään pääasiassa lähiopetuksen yhteydessä, niistäkin 1-2 tehtävää tehdään väliviikolla pienryhmissä omalla ajalla,
Sisällön jaksotus
Kurssin aiheet:
1) Orientaatio kurssiin, tarinallisuuteen, kurssilaisiin ja kurssin tehtäviin.
2) Unohtumattomat tarinat
3) Megabrändit (pienryhmät)
4) Megabrändit purku
5) Kotimaiset brändit, kirjallisuustehtävä ja nettilöydöt (pienryhmät)
6) Tehtävän purku ja omat yritysunelmat unelmat
7) Oman yrityksen tai valitun sellaisen tarina
8) Kurssin yhteenveto ja arviointi
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin luonne edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen. Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajanarviointi.