Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: KQ00BW44-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 31.08.2019
Ajoitus
23.08.2019 - 11.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Kulttuuripalvelut
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Ainoa
Vastuuopettaja
Juha Ainoa
Ryhmät
-
KXE17S1TMTeollinen muotoilu
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on palvelumuotoilun tuntemus käsitteenä ja sen merkityksen hahmottaminen sekä uuden tuotteen että palvelun suunnittelussa. Käyttäjälähtöisen suunnittelun osaamista syvennetään palveluiden kehittämiseen sekä palveluntuottajan ja käyttäjän välisiin vuorovaikutussuhteisiin.
Sisältö
- Palveluiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, palvelupolku ja palvelutuokio sekä ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Käyttäjäkeskeisen suunnittelun peruskäsitteet ja työmenetelmät ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa tuottaa esitysmateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa perustella tekemänsä ratkaisut hyvin sekä hallitsee palvelukonseptoinnin hyvin. Opiskelija osaa tuottaa laadukasta esitysmateriaalia. Opiskelija osaa dokumentoida ja esitellä kehitystyönsä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista erinomaisesti palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa perustella tekemänsä ratkaisut erinomaisesti. Opiskelija hallitsee palvelukonseptoinnin erinomaisesti. Opiskelija osaa tuottaa laadukasta esitysmateriaalia. Opiskelija osaa dokumentoida ja esitellä kehitystyönsä erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee palvelunkehitysprosessin vaiheet sekä teollisen muotoilijan roolin palvelukehityksessä. Opiskelija osaa ratkaista hyvin palvelukehityksen ongelmia muotoilijan keinoin. Opiskelija osaa tuottaa esitysmateriaalia.
Lisätiedot
Valinnainen opintojakso (muille kuin teollisen muotoilun opiskelijoille)