Draamasarjan konsepti (15 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DK26-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 23.10.2020
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
8 - 16
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Wartio
- Timo Lehti
Vastuuopettaja
Johanna Wartio
Ryhmät
-
KXC18_KSKXC18 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
-
KXC18_KÄKXC18 Kuva ja ääni
-
KXC18_TKXC18 Tuotanto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee fiktiivisten ja ei-fiktiivisten jatkuvajuonisten sarjojen sisällölliset ja tuotannolliset ominaispiirteet. Opiskelija soveltaa tarinankerronnallisia taitojaan sarjakonseptin kehittelyssä.
Opiskelija tuntee tilaajan, tuottajan, käsikirjoittajan ja ohjaajan yhteistyön ammattimaisissa sarjatuotannoissa. Opiskelija soveltaa fiktiotuotannon tietojaan sarjakonseptin suunnittelussa. Hän ymmärtää ryhmätyön merkityksen ja osaa toimia ryhmän osana. Opiskelija tietää miten sarjakonseptia kehitetään, työstetään ja pitchataan. Hän ymmärtää kohderyhmän merkityksen ja syventää osaamistaan ohjelmien levitysalustoista. Opiskelija osaa purkaa tuotannollistaiteellisesti jatkuvajuonisen sarjan käsikirjoituksen. Opiskelija tietää kotimaisten ja kansainvälisten yhteistuotantojen perusperiaatteet. Hän tuntee sarjatuotannon budjetoinnin, rahoituksen ja keskeiset sopimukset kotimaisissa ja kansainvälisessä ympäristössä.
Sisältö
- jatkuvajuonisten sarjojen ominaispiirteet (fiktiiviset ja ei-fiktiiviset sarjat)
- kehittelyprosessin suunnittelu ja aikatauluttaminen
- ideointi- ja käsikirjoitusprosessin vaiheet
- ryhmätyötaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- tuotannolliset mallit ja projektinhallinta
- sarjojen levitysalustat ja kohderyhmät
- kansainvälisten yhteistuotantojen mallit ja keskeiset sopimukset
- ammattimainen sarjakonseptin esittelypaketti
- pitchaaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
- toteutuksen painotus vaihtelee vuosittain (fiktio- tai realitysarjan konsepti)
Oppimateriaalit
Eva Novrup Redvall: Writing and Producing Television Drama in Denmark: From The Kingdom to The Killing (Palgrave Studies in Screenwriting)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus,
Etäopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
20.10.2020 (uusintamahdollisuus yleisenä tenttipäivinä tämän jälkeen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnainen/itsenäinen suoritustapa on mahdollinen, lisätietoja myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus/etäopetus: 150 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 150-200 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 70-100 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10 tuntia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti
Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Tyydyttävän tason lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Hyvän tason lisäksi opiskelija suorittaa tehtävät erinomaisesti ja osaa soveltaa oppimaansa.