Journalismin ja verkkomedian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DK11-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 16.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sami Huohvanainen
- Aura Kaarivuo
- Mika Säteri
Vastuuopettaja
Sami Huohvanainen
Ryhmät
-
KXC19_AKXC19, ryhmä A
Tavoitteet
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa arvioida resursointitarpeet, laatia tuotantosuunnitelman ja toimia työryhmän jäsenenä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Sisältö
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- sosiaalisen median ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.