Siirry suoraan sisältöön

Kerronnan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DK08-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

02.09.2020 - 07.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 161

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Timo Lehti

Vastuuopettaja

Timo Lehti

Ryhmät

  • KXC20_A
    KXC20, ryhmä A

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan. Opiskelija tietää ohjauksen perusteet.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
-ohjauksen perusteet

Oppimateriaalit

Aristoteles: Runousoppi
Sofokles: Oidipus
Shakespeare: Hamlet
Yorke: Into the woods

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, etäopetus, Projekti, Harjoitustehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontakti: 77 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 50 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 8 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:
Jatkuva arviointi
Läsnäolovaatimus 80 %
Arviointiasteikko: H-5

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Tyydyttävän tason lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Hyvän tason lisäksi opiskelija suorittaa tehtävät erinomaisesti ja osaa soveltaa oppimaansa.
Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.