Lyhyen fiktiivisen sarjan käsikirjoittaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DB76-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 25.10.2019
Ajoitus
19.11.2019 - 18.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Lehti
Vastuuopettaja
Timo Lehti
Ryhmät
-
KXCEM17S1Käsikirjoitus, S2017
Tavoitteet
Opiskelija tuntee fiktiivisten draamasarjojen perusperiaatteet ja hallitsee lyhyiden sarjojen erityispiirteet. Opiskelija tuntee fiktiivisten sarjojen keskeiset levitysalustat ja ymmärtää mitä kohderyhmällä tarkoitetaan. Opiskelija osaa soveltaa käsikirjoittajan työkaluja lyhyen draamallisen sarjan konseptin kehittämiseen. Opiskelija osaa toimia käsikirjoitusryhmässä.
Sisältö
• sarjan ideointi ryhmäkirjoittamisen metodeja hyödyntäen
• konseptin ja henkilögallerian kehittäminen
• draamasarjojen rakenteet
• ryhmäkirjoittamisen ammattiroolit
• jakson käsikirjoittaminen ja palautteen vastaanottaminen
• dramaturgisen palautteen antaminen toisen tekstistä
• käsikirjoitusohjelmien hyödyntäminen sarjan kirjoittamisessa ja formaattiopin syventäminen
• lyhyiden sarjojen levitysalustojen ja kohderyhmien pohdiskelu
•toteutuksen painotus vaihtelee vuosittain: esim. komedia, sitcom, monikameratuotannon erityispiirteet, jne.
Oppimateriaalit
Aronson, Linda: Television Writing, The Ground Rules of Series, Serials and Sitcom
Eboch, Doug & Aguado, Ken: The Hollywood Pitching Bible
Thompson Chris: Writing Soap, Step-by-step guidance on how to write for the popular ´Soaps´
Vorhaus John: The Comic Toolbox, How to be funny even if you´re not
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollisuus kirjatenttiin 18.12.2019 klo 09-15
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija kuormituslaskelma (27h/op): yht 135 h
Kontakti: 48 tuntia yhteensä
Projekti: 87 h
Tehtävät: - h
Tentti: - h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Jatkuva arviointi
Läsnäolovaatimus 80 %
Arviointiasteikko: H-5
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Tyydyttävän tason lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Hyvän tason lisäksi opiskelija suorittaa tehtävät erinomaisesti ja osaa soveltaa oppimaansa.
Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet, pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä sekä viestimään suullisesti ja kirjallisesti opinnoissa edellytettävällä tavalla.