Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KD00DM86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

15.04.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • Viestinnän tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ale Torkkel

Vastuuopettaja

Ale Torkkel

Ryhmät

  • KXE18S1XR
    XR Design
  • KXD18S1XR
    XR Design, S18

Tavoitteet

Opiskelija osaa ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja trendejä sekä tunnistaa muutosten vaikutuksia muotoiluun. Opiskelija osaa tulevaisuuden ennakoinnin ja tutkimuksen periaatteita sekä osaa hyödyntää tulevaisuustietoa muotoilualan ammatillisissa käytänteissä ja ennakoinnin menetelmiä muotoiluprosessissa. Opiskelija tunnistaa innovaatioiden merkityksen tuotekehitykselle ja taloudelle ja osaa hyödyntää innovointimenetelmiä.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään tulevaisuudentutkimuksen periaatteisiin ja menetelmiin sekä innovaatiotoiminnan merkitykseen ja rooliin muotoilussa ja tuotekehityksessä.

- tulevaisuuden ennakointityö ja ennakointityön soveltaminen muotoilu- ja suunnitteluprosessissa
- tulevaisuuden tutkimuksen periaatteet ja menetelmät sekä niiden merkitys omassa työssä, visioiva tuotekonseptointi
- innovaatioteoria ja menetelmiä
- essee

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.