Palvelusta on julkaistu uudistettu versio. Siirry uuteen opinto-oppaaseen.
Palvelusta on julkaistu uudistettu versio. Siirry uuteen opinto-oppaaseen.
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Raisa Varsta
Etäopetus
Kirjallisuusesimerkkejä alla. Kirjallisuus selviää ensimmäisellä luentokerralla.
Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.
Marques & Dihman ( ed.). Leadership today. Practices for Personal and Professional Performance. Springer 2017.
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020
Opintojakso toteutetaan verkossa keväällä 2022.
Opintojakso rakentuu webinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.
Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.
Suomi
14.03.2022 - 31.05.2022
22.11.2021 - 19.12.2021
20 - 35
Helena Kuusisto-Ek
Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
-
Ei tenttiä.
-
Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
lähiopetus ja opetuskeskustelut 35 tuntia
vertaistyöskentely 20 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 40 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 40 tuntia
Webinaarien teemat:
14.3.2022 Erilaiset teoriat ja lähestymistavat esimiestyöhön
21.3.2022 Esimiestyön kompetenssit
28.3.2022 Esimiestyön psykologiaa
4.4.2022 Kirjallisuuspiiri
11.4.2022 Kirjallisuuspiiri
18.4.2022 Pääsiäinen
25.4.2022 Kirjallisuuspiiri
2.5.2022 Kirjallisuuspiiri
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.
Sari Virta
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Kirjallisuus ja artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojakso toteutetaan hybridimallilla eli opetus on osittain kampuksella ja osittain verkossa tai kokonaan online-versiona. Lopullinen päätös toteutustavasta tehdään elokuun loppupuolella.
Luokkatila MMC235 7.10. ja 8.10. mikäli toteutus kampuksella.
Zoom-linkki tulee OMAan noin viikkoa ennen toteutuksen alkua.
Opintojakso muodostuu luennoista, ryhmäkeskusteluista, systeemisistä workshopeista sekä reflektiosessioista. Opintojakson tavoitteena on yhdistää kompleksisuusteoria käytäntöön ja oppia, millä tavoin systeemistä organisaatiokonstellaatiota voidaan hyödyntää organisaation ja johtamisen kehittämisessä. Opintojakso toteutetaan englannin kielellä.
Opintojakson aikana opiskelijat kirjoittavat reflektiivisen oppimispäiväkirjan perustuen kirjallisuuteen, artikkeleihin ja workshoppeihin.
Arviointi 1-5
Englanti
07.10.2021 - 07.11.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 30
JOH/HRM Liiketalous ope, Helena Kuusisto-Ek
Lisätietoja antaa helena.kuusisto-ek@metropolia.fi
Tutustuttavaksi:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Hankintatoimen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Hankintatoimen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala), Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Master's Degree Programme in Procurement, Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Leiritie 1
3 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Bremenin Ylipiston kanssa.
Torstai 7.10.2021 Helena Kuusisto-Ek & Barbara Malmström ( kampuksella/ online)
Perjantai 8.10.2021 Helena Kuusisto-Ek & Barbara Malmström ( kampuksella/ online)
Maanantai 11.10.2021 Professori Georg Muller-Christ, Bremenin Yliopisto ( online)
Tiistai 12.10.2021 Professori georg Muller-Christ, Bremenin Yliopisto ( online)
Raisa Varsta
17% Lähiopetus, 83% Etäopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.12.2022
Pia Hellman, Henna-Liisa Palojärvi, Jukka Mattila, Raisa Varsta, Jukka Kaisla, Zinaida Grabovskaia, Kaija Haapasalo, Pauli Järvensivu, Terhi Kaunismäki, Eija Westerberg
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
30 op
25 op
0-5
Raisa Varsta
Etäopetus
Opettajan materiaalit Moodle-oppimisympäristössä.
Itsenäinen opiskelu
Tehtävät
Hyväksytyn kurssisuorituksen saa, kun jokaisen tehtäväsetin tulos on vähintään 50% setin maksimipisteistä. Jokainen tehtäväsetti on siis suoritettava hyväksytysti.
Hyväksytyn suorituksen jälkeen kurssin kokonaisarvosana muodostuu tehtäväsettien yhteenlaskettujen maksimipisteiden perusteella. Tehtävien maksimiyhteispisteistä laskettuna alarajat arvosanoille ovat seuraavat:
50% pisteistä: 1
60% pisteistä: 2
70% pisteistä: 3
80% pisteistä: 4
90% pisteistä: 5
Suomi
01.01.2022 - 31.12.2022
20 - 35
Tiina Mikkola
Opintojaksolle ilmoittautuminen suoraan opettajalle sähköpostitse tiina.mikkola (at) metropolia.fi. Ilmoittautua voi missä vaiheessa vuotta tahansa. HUOM: Vain ylemmän amk:n opiskelijoille.
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala), Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Master's Degree Programme in Procurement, Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Leiritie 1
5 op
0-5
-
-
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tehtävillä.
-
Itsenäinen opiskelu ja tehtävien suorittaminen yhteensä 135 tuntia.
-
Kurssi on itsenäisesti ja omaan tahtiin Moodle-oppimisympäristössä suoritettava verkkokurssi. Itsenäiseen opiskeluun on varattava riittävästi aikaa (5 opintopisteen kurssilla opiskelijan laskennallinen työmäärä on 135 tuntia).
Raisa Varsta
Etäopetus
Englanti
25.10.2021 - 05.12.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
LOG Liiketalous ope
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
Raisa Varsta
Lähiopetus
Suomi
25.10.2021 - 14.12.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
Niklas Visanko
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
0-5
Raisa Varsta
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
E-kirjat, artikkelit ja slaidit julkaistaan kurssin alussa, kurssin kotisivuilla. Omaa seurattava.
Opetuskieli suomi, valtaosa materiaalista englannin kielistä. Läsnäolo ei pakollinen mutta vahvasti suositeltavaa. Ensimmäinen ja viimeinen luento lähiopetuksena, muuten etäopetusta. HUOM. koronatilanne tai opetetettavan ryhmän toiveet saattavat muuttaa opetusmuotoja. Ei tenttejä. Arviointi pohjautuu aktiiviseen osallistumiseen ja palautettaviin tehtäviin.
Pohjautuu 100% itsenäisesti toteutettavista tehtävistä, arvosanaa voi korottaa aktiivisella osallistumisella.
Suomi
18.01.2022 - 08.03.2022
22.11.2021 - 19.12.2021
20 - 35
Niklas Visanko
Läsnäolo ei pakollinen mutta vahvasti suositeltavaa. Lähtökohtaisesti ensimmäinen ja viimeinen luento lähiopetuksena, muuten etäopetusta.
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
3 op
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja, ellei valmistumisen kannalta poikkeava tilanne.
Ei tenttejä vaan arviodaan tehtävien ja aktiivisuuden perusteella
Viikottaisia tehtäviä, vaatii itsenäistä ajankäyttöä, aiheeseen tutustumista ja valmistautumista luennoille.
Lähiopetus Myyrmäessä, Online tapaamiset Zoomissa: linkki Omassa, kurssin etusivulla.
Raisa Varsta
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut tapaamisissa ja verkko-oppimisympäristössä
Itsenäinen työskentely verkossa (verkkotehtävien suorittaminen) ja oppimistehtävä
Opintojakson suoritus:
Verkkotehtävät
Itsenäinen oppimistehtävä
Suomi
25.10.2021 - 20.12.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
Jukka Mattila
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
2 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Kirjallisuuteen tutustuminen ja oppimistehtävä 85h
Ks. lukkari
Raisa Varsta
Lähiopetus
• Luentomateriaali
• Curedale, Robert: Service Design, Process & Methods (any edition ok but not
available as an e-book on MetCat)
• Stickdorn, Marc, This is service design methods (available as an e-book)
and This is service design doing (available as an e-book) (any edition ok.)
• Wirtz and Lovelock, Essentials of Service Marketing, 3 rd ed. Pearson 2018 or earlier (no e-book on MetCat)
• Chaffey & Smith: Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and
Integrating Online Marketing, Routledge 2017(available as an e-book)
• Luennot ja videot
• Ennakkotehtävä ennen 1. luentoa
• Kehityssuunnitelma (2-3 hlön ryhmissä = projektityö, esitysmuotona video/screencast) 0-60p.
• Projektitöiden vertaisarviointi (yksilötyö) 0-20p.
• Ennakkotehtäväi (yksilötyö) 20% suoritettuna
• Projektittyö (tyhmässä) ja niiden vertaisarviointi (yksilötyö) 80%
• Jokainen arvioitava osa-alue on suoritettava hyväksytysti ja palautettava/esitettävä alla olevan aikataulun mukaisesti.
• Tehtäväuusintojen ja myöhästyneiden tehtäväpalautusten mahdollinen maksimipistemäärä on 50%.
Englanti
28.04.2022 - 09.06.2022
01.03.2022 - 14.04.2022
20 - 35
Pia Hellman
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Master's Degree Programme in Procurement, Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Leiritie 1
0-5
NA
Yritykselle tehtävä projektityö ryhmissä
• Tiimityön video kesäkuun 2021 loppuun mennessä Omaan
• Vertaisarvionnit elokuun 2021 alkuun mennessä Omaan
HUOM! Kurssin arviointi elokuussa 2021!
NA
Luennot 20 tuntia
Itsenäinen työ ja ryhmätyö 110 tuntia
• Intro to the course content, team project and assignments, team building for the team project
• Developing service business models and strategy
Team project brief: Building a business model for a service company
• Service Design methods and tools
Team project brief: Choosing service design methods and tools
• Personas and tools
Team project brief: Creating personas
• Service Concepts
Team project brief: Building a Service Concept
• Online services and OVP
• Service channels and GTA/CTA
Team project brief: Creating the OVP and service channels
• Developing service processes
Team project brief: Designing Service Blueprints
For a more detailed plan, pls see Oma two weeks before the course starts.
Online, Zoom meetings in room, https://zoom.us/j/2032869322, kts tarkempi aikatauluOma
Raisa Varsta
Etäopetus
Valinnainen kirjallisuus ( molemmista opintojakson teemoista valitaan vähintään yksi kirja)
Strategic Management: From Theory to Implementation, 4th Edition
David E. Hussey Routledge 2007 e-book
Strategy in Practice: A Practitioner's Guide to Strategic Thinking, 2nd Edition
George Sovstiga Wiley 2020 e-book
Exploring strategy
Gerry Johnson, Richard Whittington, Patrick Regner, Kevan Scholes, Duncan Angwin, Pearson 2017 e-book
Fundamentals of Strategy
Gerry Johnson, Richard Whittington, Patrick Regner, Kevan Scholes, Duncan Angwin, Pearson 2017 e-book
Strategy Safari
Henry Minzberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel, Prentice Hall 2009
The Quintessence of Strategic Management
Philip Kotler,Roland Berger,Nils Bickhoff Springer 2010 e-book
Strategiakirja 20 työkalua
Tero Vuorinen Alma 2017 e-kirja
Digiajan strategia
Virpi Hämäläinen, Hanna Maula, Kimmo Suominen AlmaTalent 2016 e-kirja
Elävä strategia
Timo Ritakallio, Timo O.Vuori, AlmaTalent 2018 e-kirja
Voittajan strategia
Lasse Mitronen, Timo Raikaslehto Almatalent 2019 e-kirja
Strateginen johtaminen. Menestyksen timantti.
Mika Kamensky, Talentum 2010 e-kirja
Strateginen johtaminen
Pauli Juuti, Mikko Luoma, Otava 2009
Strateginen ajautuminen
Airi Temmes, Liisa Välikangas, WSOYpro 2009
Kun normibisnes ei riitä-kestävä strategiointi,
Timo Santalainen, Ram B. Baliga, Talentum 2015 e-kirja
Knowledge Management. Value Creation Through Organizational Learning
Klaus North,Gita Kumta, Springer 2014 e-book
A Focused Issue on Building New Competences in Dynamic Environments
Aimé Heene and Ron Sanchez, Emerald 2014 e-book
Ketterä oppiminen. Keino menestyä jatkuvassa muutoksessa.
Leenamaija Otala 2018 Kauppakaari e-kirja
Johda osaamista! Osaamisen johtaminen teoriasta käytäntöön
Riitta Viitala 2005 Infor
Osaamispääoman johtamisesta kilpailuetu
Leenamaija Otala 2008 Sanoma Pro
Kehittyvä osaamisen johtaminen
Kirjavainen, Paula ; Laakso-Manninen, Ritva ; Manka, Marja-Liisa ; Troberg, Eliisa 2003 e-kirja
Älykäs julkinen organisaatio
Petri Virtanen, Jari Stenvall, Tietosanoma 2014
Älykäs julkinen johtaminen
Sydänmaanlakka Pentti, Talentum 2015 e-kirja
Esimies osaamisen kehittäjänä
Kupias, Päivi, kirjoittaja. ; Peltola, Raija, kirjoittaja. ; Pirinen, Jorma, kirjoittaja. Sanoma Pro 2014 e-kirja
Opintojaksolla käytettävät artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa keväällä 2022. Lähiopetus maanantaisin alkaen 17.1.2022.
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävällä.
Kiitettävä arvosana (K5) edellyttää oppimistehtävissä laajaa ja monipuolista perehtymistä strategisen ja osaamisen johtamisen teorioihin, niiden analyyttista pohdintaa ja kykyä soveltaa teorioita käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä ilmenee opiskelijan kyky muodostaa kokonaisnäkemys tarkasteltavasta asiasta. Kiitettävä oppimistehtävä sisältää myös oman oppimisen monipuolisen reflektion.
Hyvä arvosana (H4-H3) edellyttää oppimistehtävissä monipuolista perehtymistä strategisen ja osaamisen johtamisen teorioihin, sekä pohdintaa ja soveltamista käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä syntyy osittainen käsitys tarkasteltavasta asiasta ja omaa oppimista on pohdittu jonkun verran.
Tyydyttävä arvosana (T2-T1) edellyttää osittaista perehtymistä strategisen ja osaamisen johtamisen teorioihin ja jonkin verran kykyä kytkeä asiat käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävissä on käsitelty asioita, mutta kokonaisuus on jäsentymätön ja omaa oppimisen pohdintaa on vähän.
Suomi
01.01.2022 - 27.03.2022
22.11.2021 - 19.12.2021
20 - 35
Helena Kuusisto-Ek
Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä kerralla.
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
-
Ei tenttiä.
-
Opiskelijan ajankäyttö 5 op:n kurssilla jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 35 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen 50 tuntia
Oppimisraportin laadinta 50 tuntia
Verkkowebinaarien teemat:
vk 3 Strategisen johtamisen eri teoriat ja kehitysvaiheet
vk 4 Strategisen johtamisen kokonaisuus
vk 5 Strategiset työkalut ja niiden hyödyntäminen
vk 6 Esimiehen roolit strategiatyössä ja strateginen dialogi
vk 7 Osaamisen johtamisen kokonaisuus ja sen kytkentä strategiaan
vk 8 Hiihtolomaviikko ( ei opetusta)
vk 9 Osaamisen ja osaamispotentiaalin kehittäminen ja arviointi
vk 10 Ketterä oppiminen-keino menestyä jatkuvassa muutoksessa
Opintojakso toteutetaan verkossa.
Raisa Varsta
Etäopetus
Navigating Through Changing Times : Knowledge Work in Complex Environments, Edited by Anne Eskola, Routledge 2017 (e-book)
Being Better Better. Livin with System intelligence
Hämäläinen, Jones, Saarinen http://systemsintelligence.aalto.fi/being_better_better/
Johtaja muutoksen ytimessä. Käsikirja uudistumismatkalle
Hille Korhonen, Tytti Bergman AlmaTalent 2019
Muu oppimateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojakso rakentuu luennoista, ryhmäkeskusteluista, case-harjoituksista ja itsenäisestä opiskelusta.
Opintojakso suoritetaan oppimisraporteilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Kiitettävä 5:
Opiskelija hallitsee systeemisen ja kompleksisen johtamisen kokonaisuuden ja siihen vaikuttavat asiat. Hän hallitsee näihin teemoihin liittyvän teoriataustan ja viitekehykset sekä osaa soveltaa niitä omaan työnantajaorganisaatioonsa. Hän osaa myös analysoida ja arvioida oman organisaationsa johtamisen tilanteen sekä tehdä teoriaan perustuvia kehittämisehdotuksia johtamisen edistämiseksi. Hän raportoi osaamisestaan käyttäen useita eri teorialähteitä asiantuntevasti ja selkeästi sekä osoittaen kykyä omaan pohdintaan.
Hyvä 3-4:
Opiskelija hallitsee osittain systeemisen ja kompleksisen johtamisen kokonaisuuden ja siihen vaikuttavat asiat. Hän hallitsee joitakin näihin teemoihin liittyviä teoriataustoja sekä osaa soveltaa niitä suppeasti omaan työnantajaorganisaatioonsa. Hän osaa tehdä joitakin kehittämisehdotuksia omaan työnantajaorganisaatioonsa liittyen. Hän raportoi osaamistaan käyttäen muutamia teorialähteitä ja osin omaa pohdintaa.
Tyydyttävä 1-2:
Opiskelija hallitsee joitakin näkökulmia systeemisen ja kompleksisen johtamiseen liittyen. Hän hallitsee jonkun näihin teemoihin liittyvän teorian sekä osaa soveltaa sitä suppeasti omaan työnantajaorganisaatioonsa. Hän osaa tehdä jonkun kehittämisehdotuksen omaan työnantajaorganisaatioonsa liittyen. Hän raportoi osaamistaan viitaten johonkin teoriaan. Kokonaisnäkemyksessä on paljon kehitettävää.
Suomi
01.09.2021 - 10.11.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
Helena Kuusisto-Ek
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Opintojakson osaamistavoitteet, sisällöt, suoritustapa ja arviointikriteerit käydään läpi ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Tutustuttavaksi:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa keskiviikko-iltaisin 17.00-20.15 viikoilla 35-41
Raisa Varsta
Lähiopetus
Englanti
27.05.2022 - 17.06.2022
01.03.2022 - 12.05.2022
20 - 35
Antti Hovi
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Master's Degree Programme in Procurement, Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Leiritie 1
0-5
Raisa Varsta
Lähiopetus
Suomi
25.10.2021 - 01.12.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
Jukka Kaisla
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
0-5
Raisa Varsta
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opettajien materiaalit
Etäopiskelu
Toimintatutkimus 60% kurssin kokonaisarvosanasta
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät 40% kurssin kokonaisarvosanasta
Tutkimusviestintä suoritettava hyväksytysti (= ennakkomateriaaliin perehtyminen, läsnäolo työpajassa sekä tuntitehtävän hyväksytty suoritus).
Suomi
30.08.2021 - 24.10.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
Henna-Liisa Palojärvi, Jukka Kaisla, Tiina Mikkola
-
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
4 op
0-5
-
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tehtävillä.
-
Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia.
Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Raisa Varsta
Lähiopetus
Suomi
30.08.2021 - 24.10.2021
03.05.2021 - 15.08.2021
20 - 35
Eija Westerberg
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
0-5
Raisa Varsta
Etäopetus
Kirjallisuus ja artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa..
Zoom-linkki tulee OMAan noin viikkoa ennen toteutuksen alkua.
Opintojakso muodostuu luennoista, ryhmäkeskusteluista, systeemisistä workshopeista sekä reflektiosessioista. Opintojakson tavoitteena on yhdistää kompleksisuusteoria käytäntöön ja oppia, millä tavoin systeemistä organisaatiokonstellaatiota voidaan hyödyntää organisaation ja johtamisen kehittämisessä. Opintojakso toteutetaan englannin kielellä.
Opintojakson aikana opiskelijat kirjoittavat reflektiivisen oppimispäiväkirjan perustuen kirjallisuuteen, artikkeleihin ja workshoppeihin.
Arviointi 1-5
Englanti
22.09.2022 - 27.09.2022
02.05.2022 - 15.08.2022
20 - 35
Helena Kuusisto-Ek
Lisätietoja antaa helena.kuusisto-ek@metropolia.fi
Tutustuttavaksi:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala), Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Master's Degree Programme in Procurement, Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Leiritie 1
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Verkkototeutus.
Raisa Varsta
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
E-kirjat, artikkelit ja lähteet julkaistaan kurssin alussa, kurssin kotisivuilla. Seuraathan Omaa kurssin aikana: dokumentteja, slaideja ja tehtäviä lisätään sinne.
Pyritään pitämään luennot kampuksella, koska kurssi sisältää paljon työkalujen käyttöä ja demonstrointia ja se on helpompi toteuttaa paikan päällä, kysyn preferensseistä kuitenkin vielä ennen kurssin alkua. Läsnäolo ei pakollinen mutta vahvasti suositeltavaa. Ei tenttejä. Arviointi pohjautuu aktiiviseen osallistumiseen ja palautettaviin tehtäviin. Opetuskieli suomi, valtaosa materiaalista englannin kielistä.
Pohjautuu 100% itsenäisesti toteutettavista tehtävistä, arvosanaa voi korottaa aktiivisella osallistumisella.
Suomi
25.10.2022 - 13.12.2022
02.05.2022 - 14.08.2022
20 - 35
Niklas Visanko
Kurssilla saat paljon valmiuksia ja uusia työkaluja toimia datateknisessä työmaailmassa menestyksekkäästi, kurssi on saanut aiemmilta toteutuksilta erinomaista palautetta ja useat opiskelijat ovat kertoneet tarinoita, kuinka ovat pystyneet etenemään urallaan kurssin työkaluja käyttäen.
Liiketalous
Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
1 op
0-5
Neuvotellaan erikseen tilanteen mukaan, jos kyseessä esim. valmistumiseen liittyvä tilanne.
Kurssilla ei ulkopuolista työelämäedustajaa.
Ei tenttejä vaan arviodaan tehtävien ja aktiivisuuden perusteella, noudatahan tehtävien deadlineja tarkasti heti kurssin alusta alkaen.
-
Viikottaisia tehtäviä, vaatii itsenäistä ajankäyttöä, aiheeseen tutustumista ja valmistautumista luennoille. Tasainen työpanos, ei kumuloidu kurssin loppuun.
Aloitetaan perusasioista edetään vaativampiin: raportoinnin työkaluista tiedonlouhintaan.
Lähiopetus Myyrmäessä, Online tapaamiset Zoomissa: linkki Omassa, kurssin etusivulla. Kurssi alkaa viikolla 43 ja päättyy viimeistään viikolle 50, katso viimeisemmät kalenteritiedot OMA:sta.
Raisa Varsta
Lähiopetus
Englanti
01.09.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 15.08.2022
20 - 35
Adriana Mustelin
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Master's Degree Programme in Procurement, Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Leiritie 1
0-5
Raisa Varsta
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (Moodle)
Case-harjoitukset
Käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tähän tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Case-harjoitukset (2 kpl) ryhmätyönä. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 14.08.2022
20 - 35
Jukka Mattila
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
2 op
2 op
0-5
Mikäli et pääse osallistumaan lähiopetukseen ja ryhmätöihin, sovi ohjaavan opettajan kanssa vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Raisa Varsta
Etäopetus
Valinnainen kirjallisuus ( molemmista opintojakson teemoista valitaan vähintään yksi kirja)
Strategic Management: From Theory to Implementation, 4th Edition
David E. Hussey Routledge 2007 e-book
Strategy in Practice: A Practitioner's Guide to Strategic Thinking, 2nd Edition
George Sovstiga Wiley 2020 e-book
Exploring strategy
Gerry Johnson, Richard Whittington, Patrick Regner, Kevan Scholes, Duncan Angwin, Pearson 2017 e-book
Fundamentals of Strategy
Gerry Johnson, Richard Whittington, Patrick Regner, Kevan Scholes, Duncan Angwin, Pearson 2017 e-book
Strategy Safari
Henry Minzberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel, Prentice Hall 2009
The Quintessence of Strategic Management
Philip Kotler,Roland Berger,Nils Bickhoff Springer 2010 e-book
Strategiakirja 20 työkalua
Tero Vuorinen Alma 2017 e-kirja
Digiajan strategia
Virpi Hämäläinen, Hanna Maula, Kimmo Suominen AlmaTalent 2016 e-kirja
Elävä strategia
Timo Ritakallio, Timo O.Vuori, AlmaTalent 2018 e-kirja
Voittajan strategia
Lasse Mitronen, Timo Raikaslehto Almatalent 2019 e-kirja
Strateginen johtaminen. Menestyksen timantti.
Mika Kamensky, Talentum 2010 e-kirja
Strateginen johtaminen
Pauli Juuti, Mikko Luoma, Otava 2009
Strateginen ajautuminen
Airi Temmes, Liisa Välikangas, WSOYpro 2009
Kun normibisnes ei riitä-kestävä strategiointi,
Timo Santalainen, Ram B. Baliga, Talentum 2015 e-kirja
Knowledge Management. Value Creation Through Organizational Learning
Klaus North,Gita Kumta, Springer 2014 e-book
A Focused Issue on Building New Competences in Dynamic Environments
Aimé Heene and Ron Sanchez, Emerald 2014 e-book
Ketterä oppiminen. Keino menestyä jatkuvassa muutoksessa.
Leenamaija Otala 2018 Kauppakaari e-kirja
Johda osaamista! Osaamisen johtaminen teoriasta käytäntöön
Riitta Viitala 2005 Infor
Osaamispääoman johtamisesta kilpailuetu
Leenamaija Otala 2008 Sanoma Pro
Kehittyvä osaamisen johtaminen
Kirjavainen, Paula ; Laakso-Manninen, Ritva ; Manka, Marja-Liisa ; Troberg, Eliisa 2003 e-kirja
Älykäs julkinen organisaatio
Petri Virtanen, Jari Stenvall, Tietosanoma 2014
Älykäs julkinen johtaminen
Sydänmaanlakka Pentti, Talentum 2015 e-kirja
Esimies osaamisen kehittäjänä
Kupias, Päivi, kirjoittaja. ; Peltola, Raija, kirjoittaja. ; Pirinen, Jorma, kirjoittaja. Sanoma Pro 2014 e-kirja
Opintojaksolla käytettävät artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa syksyllä 2022.
Kiitettävä arvosana (K5) edellyttää oppimistehtävissä laajaa ja monipuolista perehtymistä strategisen ja osaamisen johtamisen teorioihin, niiden analyyttista pohdintaa ja kykyä soveltaa teorioita käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä ilmenee opiskelijan kyky muodostaa kokonaisnäkemys tarkasteltavasta asiasta. Kiitettävä oppimistehtävä sisältää myös oman oppimisen monipuolisen reflektion.
Hyvä arvosana (H4-H3) edellyttää oppimistehtävissä monipuolista perehtymistä strategisen ja osaamisen johtamisen teorioihin, sekä pohdintaa ja soveltamista käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä syntyy osittainen käsitys tarkasteltavasta asiasta ja omaa oppimista on pohdittu jonkun verran.
Tyydyttävä arvosana (T2-T1) edellyttää osittaista perehtymistä strategisen ja osaamisen johtamisen teorioihin ja jonkin verran kykyä kytkeä asiat käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävissä on käsitelty asioita, mutta kokonaisuus on jäsentymätön ja omaa oppimisen pohdintaa on vähän.
Suomi
31.08.2022 - 18.12.2022
02.05.2022 - 14.08.2022
20 - 35
Helena Kuusisto-Ek
Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä kerralla.
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
-
Ei tenttiä.
-
Opiskelijan ajankäyttö 5 op:n kurssilla jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 35 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen 50 tuntia
Oppimisraportin laadinta 50 tuntia
Verkkowebinaarien teemat:
Strategisen johtamisen eri teoriat ja kehitysvaiheet
Strategisen johtamisen kokonaisuus
Strategiset työkalut ja niiden hyödyntäminen
Esimiehen roolit strategiatyössä ja strateginen dialogi
Osaamisen johtamisen kokonaisuus ja sen kytkentä strategiaan
Osaamisen ja osaamispotentiaalin kehittäminen ja arviointi
Ketterä oppiminen-keino menestyä jatkuvassa muutoksessa
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.
Raisa Varsta
Lähiopetus
Suomi
16.01.2023 - 21.05.2023
01.11.2022 - 08.01.2023
20 - 35
Helena Kuusisto-Ek
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
0-5
Raisa Varsta
Etäopetus
OnePage-menetelmä
Kurssiraportti 100 %
Suomi
24.10.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 14.08.2022
20 - 35
Jukka Kaisla
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
Kurssiraportin itsenäinen tuottaminen
online
Raisa Varsta
Etäopetus
Opettajien materiaalit
Laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien sekä tutkimusviestinnän osuus toteutetaan etäopiskeluna Moodle-oppimisympäristössä.
Toimintatutkimus 60% kurssin kokonaisarvosanasta
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät 40% kurssin kokonaisarvosanasta
Tutkimusviestintä suoritettava hyväksytysti
Suomi
29.08.2022 - 10.10.2022
02.05.2022 - 14.08.2022
20 - 35
Henna-Liisa Palojärvi, Jukka Kaisla, Tiina Mikkola
-
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
5 op
0-5
-
-
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tehtävillä.
-
Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia.
Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Eri opetuskertojen toteutustapa (etä- vai lähiopetus) ilmoitetaan kurssin alkaessa. Ensimmäisen opetuskerran paikka tiedotetaan ilmoittautuneille opiskelijoille ennen kurssin alkua.
Raisa Varsta
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Työoikeus Almatalent verkkokirjahylly
Esimiehen työoikeus Almatalent verkkokirjahylly
Tehtäväohjattu oppiminen
Oppimistehtävät
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 14.08.2022
20 - 35
Eija Westerberg
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä. Opetus toteutetaan osittain läsnä- ja etäopetuksena. Opetuksen alkaessa sovitaan toteutustapa ryhmän enemmistön toiveiden mukaisena.
Liiketalous
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Leiritie 1
1 op
3 op
0-5
Tehtävät
5 opintopistettä
Raisa Varsta
Etäopetus
Course contents
- Key concepts in CSR;
- Latest approached to CSR;
- Strategic CSR;
- Social challenges and responsible business: cases.
Assignment outline (2 assignments):
A. The student analyzes available solutions to selected CSR challenges (in a case presentation in 10-12 .pptx slides and videod, followed by a peer review), and
B. the student outlines own proposal based on doing responsible business.
The student reports the results orally (in A, as a case presentation) and in writing (in B, in a pptx. or blog format) based on own small-scale project planned during the course.
Recommended readings
CSR has attracted a lot of attention and there are multiple publications on this topic. For the course, we can recommend to read these 2 recent online e-books that should give a good iverall view of the CSR:
1) RECOMMENDED: Olkkonen, Laura and Quarshie, Anne (2019). "Corporate Social Responsibility in Finland: Origins, Characteristics, and Trends". Springer International Publishing 2019. - This is a good, very modern, easy-reading book, available as an e-book from MetCat Finna, Metropolia´s online library.
2) Haynes, K., Murray, A., Dillard, J. (2012). "Corporate Social Responsibility: A Research Handbook". Routledge 2012. - This a time-proven, deep-diving book that provides a classic view of CSR and its main debate topics. For advanced readers. It is available as an e-book from MetCat Finna, Metropolia´s online library.
3) "Dictionary of Corporate Social Responsibility: CSR, Sustainability, Ethics and Governance", Eds. S.O.Idowu, N.Capaldi, M.S.Fifka, L.Zu, R.Schmidpeter. Springer International Publishing 2017. - Use this e-book if you need a quick access to a defintion in CSR. It has an excellent collection of defintions and key concepts in CSR. It is available as an e-book from MetCat Finna, Metropolia´s online library.
4) additionally, the course also has a collection of ARTICLES in "Documents".
The course is aimed at the Master´s students who already have work experience and have probably come across CSR activities in their work life, or have initial understanding of this area and its application, as well as have opinions about societal, sustainability, environmental and other challenges that business could or should be responsible for.
Learning outcomes:
The student understands contemporary debates about corporate social responsibility. The student recognizes different levels of CSR, ranging from occasional to strategic, and can also recognize business opportunities in CSR; and is able to come up, argue for, and plan for own innovative CSR activity on the selected level.
The course pulls together the skills related to creative & innovative solution building including problem solving, systems thinking, design thinking together with CSR knowledge and business knowledge.
Teaching methods include interactive discussions, case presentations, face-to-face online sessions, reading and doing individual assignments.
The course is assessed on the 0 (failed) – 5 (excellent) grading scale.
The course grade is comprised of:
40% for Assignment A + 40% for Assignment B + 20% for class dicussion and participation in class activities (including the peer review of PechaKucha presentations on 24 August, Monday at 12-15 pm).
Approved / Failed
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.
Satisfactory
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.
Good
Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.
Excellent
Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation, delivery and analysis.
Englanti
15.08.2022 - 23.08.2022
01.03.2022 - 31.05.2022
20 - 35
Zinaida Grabovskaia
The language of tuition is English.
Liiketalous
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala), Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala), Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Master's Degree Programme in Procurement, Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Leiritie 1
5 op
5 op
0-5
The course is aimed at the Master´s students who already have work experience and have probably come across CSR activities in their work life, or have initial understanding of this area and its application, as well as have opinions about societal, sustainability, environmental and other challenges that business could or should be responsible for.
5 ECTS = appx. 27 hours of student work per 1 credits (including instructions, self-study, assignments, readings, etc)
Course schedule (5 meetings online):
15th August, Mon, 16-9 pm
16th August, Tue, 16-19 pm
17th August, Wed, 16-19 pm
22th August, Mon, 13-16 pm (must attend)
23th August, 13-16 pm, Q&A.
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto tai muu soveltuva korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi hakija on suorittanut vähintään 40 op korkeakoulutasoisia liiketaloudellisia opintoja. Lisäksi hakijalla on oltava vähintään kolmen vuoden työkokemus alalta em. tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet: >>
Tutkintovaatimukset ja asetukset on kuvattu Metropolia Ammattikorkeakoulun tutkintosäännössä: >>
Tavoitteena on asiantuntijatason kehittämis- ja johtamistehtävissä tarvittava liiketaloudellinen osaaminen. Opiskelijalla on valmistuessaan näyttöä liiketoimintaympäristön ja oman alansa analysointikyvystä, liiketoiminnan/organisaation kehittämissuunnitelmien tieto- ja tutkimusperusteisesta valmistelusta ja vaativien muutosprojektien läpiviemisestä työelämäkontekstissa. Opiskelija voi halutessaan syventää erityisesti laadunhallinnan osaamistaan valitsemalla henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa (HOPS) tätä kokonaisuutta tukevia opintoja.
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma tuottaa osaamista, joka keskittyy neljän ydinosaamisen ympärille:
1. analyyttinen ja menetelmäosaaminen
2. strateginen ja innovaatio-osaaminen
3. syventävä liiketoimintaosaaminen
4. liiketoiminnan kehittäminen
Opetussuunnitelman jokainen moduuli ja sen opintojakso tuottaa tai syventää erityisesti yhtä em. kompetenssialueista, ks. opintojaksokuvaukset.
Lisäksi tutkinto-ohjelma vahvistaa opiskelijan osaamista ns. yleisten kompetenssien alueilla siten kuin ne on ilmaistu EQF7/NQF7-kvalifikaatiokuvauksissa. Näitä ovat: oppimisosaaminen; eettinen osaaminen; työyhteisöosaaminen; innovaatio-osaaminen; sekä kansainvälinen osaaminen.
Liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut henkilö voi toimia vaativien muutos- ja kehittämishankkeiden johtajana, liiketoiminnan suunnittelu- ja johtotehtävissä tai itsenäisenä, riittävät liiketoimintavalmiudet omaavana yrittäjänä.
Tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon, jonka perusteella lisensiaatin- ja/tai tohtoriopintoja tarjoava korkeakoulu ratkaisee jatko-opintokelpoisuuden.
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle. Opintosuorituksen mahdolliset osasuoritukset voidaan tarvittaessa arvioida erikseen. Opettaja voi toteutussuunnitelmassa esitetyissä arviointiperusteissa ilmoittaa osasuoritusten voimassaolosta.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H). Arviointiasteikosta poikkeamisista päättää rehtori.
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen hyväksytty suorittaminen.
Tutkinto-ohjelma toteutetaan osa-aikaisena ja on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohessa. Opetus (lähiopetuksena/verkossa tai näiden yhdistelmänä) järjestetään arki-iltaisin, joskus perjantai-iltapäivä + ilta -yhdistelmänä ja /tai lauantaisin. Opetussuunnitelman tarjoama valinnaisuus yhdistettynä intensiiviseen opinnäytetyöskentelyyn mahdollistaa myös kokoaikaisen opiskelun. Opintojen kesto on 2 vuotta työn ohessa.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Työssäkäyvät opiskelijat tuovat mukanaan kontaktit omiin työnantajayrityksiinsä. Opintojaksoilla hyödynnetään yritysten edustajia vierailevina puhujina. Yritysten hyviä käytäntöjä ja toimintatapoja nivotaan opintojaksojen sisältöihin kaikilla jaksoilla. Työelämän edustajat ovat mukana myös neuvottelukunnassa, joka osallistuu opetussuunnitelmatyöhön.
Kansainvälinen partneriverkosto tarjoaa mahdollisuuksia lyhytkestoiseen ja lukukauden mittaiseen opiskelijavaihtoon. Tavoitteena on tarjota kaikille tutkinnon opiskelijoille mahdollisuus opintomatkaan ulkomaille. Yhteistyö Metropolian lukuisien Master’s-ohjelmien kesken edistää opiskelijoiden kansainvälistymisvalmiuksia. Kansainvälistä näkökulmaa syventää osaltaan myös Metropolian Master’s Summer School vierailevien luennoitsijoineen.