Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen (5 cr)

Code: XX00EJ65-3001

General information


Enrollment

04.05.2020 - 17.05.2020

Timing

03.09.2020 - 05.10.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Eveliina Holmgren
  • Eeva Tawast

Groups

  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Content

- Functional ability and barriers in functional ability in children with neuropsychiatric characteristics
- Autism spectrum in children
- Attention and concentration problems; ADHD and ADD in children
- Tourette’s syndrome in children
- Meeting children with neuropsychiatric characteristics in various environments
- Supporting the functional ability of children with neuropsychiatric characteristics in various environments
- Getting familiar with the living environments of children with neuropsychiatric characteristics

Location and time

HUOM! MUUTETTU PÄÄOSIN VERKKOTOTEUTUKSEKSI ELOKUUSSA 2020, viesti opiskelijoille laitettu.

Lähiopetus korvautuu verkko-opetuksella, opettajina psykologian lehtorit Eeva Tawast (ET) ja Eveliina Holmgren (EH):

03.09.2020 12.00 - 16.00 ET, EH; EH jatkaa orientaation jälkeen ZOOM on-line - linkki lähetetty opiskelijoille
10.09.2020 09.00 - 15.30 ET, mahdollisesti vieraileva neurokirjon lasten toimintakyvyn asiantuntija
24.09.2020 09.00 - 15.30 EH Zoom on-line
05.10.2020 08.30 - 12.00 ET lopputentti ETÄNÄ MOODLESSA

Materials

The literature will be specified in the beginning of contact teaching at the latest (for more information and e-literature go to Moodle-workspace during the cource).

Teaching methods

Interactive lectures, (case/) problem based learning, discussion, studying the course literature, (guided team simulation), study visit, e-learning

Employer connections

Working life oriented / working life based teaching, PBL, study visit.

Exam schedules

Exam 5.10.2020 8.30 am.

Completion alternatives

Osaamisen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä.

Further information

Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.

Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Assessment methods and criteria

0-5: continuous assessment, exam, distance learning assignments 100%. See evaluation criteria.

Qualifications

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.