•     Supporting functional ability in children with neuropsychiatric characteristics XX00EJ65-3001 03.09.2020-05.10.2020  5 credits  (VOK) +-
    Learning outcomes of the course
    Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön. (not translated)
    Prerequisites and co-requisites
    Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin. (not translated)
    Course contents
    - Functional ability and barriers in functional ability in children with neuropsychiatric characteristics
    - Autism spectrum in children
    - Attention and concentration problems; ADHD and ADD in children
    - Tourette’s syndrome in children
    - Meeting children with neuropsychiatric characteristics in various environments
    - Supporting the functional ability of children with neuropsychiatric characteristics in various environments
    - Getting familiar with the living environments of children with neuropsychiatric characteristics
    Assessment criteria
    Satisfactory
    Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön. (not translated)
    Good
    Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa. (not translated)
    Excellent
    Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Eeva Tawast

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    The literature will be specified in the beginning of contact teaching at the latest (for more information and e-literature go to Moodle-workspace during the cource).

    Planned learning activities and teaching methods

    Interactive lectures, (case/) problem based learning, discussion, studying the course literature, (guided team simulation), study visit, e-learning

    Assessment methods and criteria

    0-5: continuous assessment, exam, distance learning assignments 100%. See evaluation criteria.

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    03.09.2020 - 05.10.2020

    Enrollment date

    04.05.2020 - 17.05.2020

    Group(s)
    • VOK
    Seats

    0 - 30

    Unit, in charge

    School of Wellbeing

    Teacher(s)

    Eeva Tawast, Eveliina Holmgren

    Further information for students

    Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.



    Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.



    Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä. (not translated)

    Degree Programme

    Occupational Therapy

    Unit location

    Myllypurontie 1

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Osaamisen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä. (not translated)

    Work placement(s)

    Working life oriented / working life based teaching, PBL, study visit.

    Exam schedule

    Exam 5.10.2020 8.30 am.

    Location and Time

    HUOM! MUUTETTU PÄÄOSIN VERKKOTOTEUTUKSEKSI ELOKUUSSA 2020, viesti opiskelijoille laitettu.

    Lähiopetus korvautuu verkko-opetuksella, opettajina psykologian lehtorit Eeva Tawast (ET) ja Eveliina Holmgren (EH):

    03.09.2020 12.00 - 16.00 ET, EH; EH jatkaa orientaation jälkeen ZOOM on-line - linkki lähetetty opiskelijoille
    10.09.2020 09.00 - 15.30 ET, mahdollisesti vieraileva neurokirjon lasten toimintakyvyn asiantuntija
    24.09.2020 09.00 - 15.30 EH Zoom on-line
    05.10.2020 08.30 - 12.00 ET lopputentti ETÄNÄ MOODLESSA (not translated)