Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 cr)
Code: SX00EO94-3002
General information
Enrollment
03.05.2021 - 30.09.2021
Timing
24.08.2021 - 31.12.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Hyvinvointi
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Teachers
- Eveliina Korpela
- Jukka Törnroos
Groups
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The students know how to act in the communication and interaction situations related to the studies and work tasks in their own field. They know how to produce text types in their field for different channels. The students are able to communicate as experts in various research and development tasks and environments. They are able to search for information and evaluate it critically and use it in a goal-oriented manner. The students are familiar with the good practices of oral and written communication and can apply them appropriately. The students know how to utilize their language and communication skills to continuously develop their thinking and expertise.
Content
Text producing skills of an expert and writing up a professional texts. Interaction skills: communicating with the client, team work and negotiations. Communication in plain language. Presentation skills, influencing by speaking and giving feedback.The good practices of digital communications. The fundamentals of academic writing. Ethical and critical use of sources and their notation.
Materials
Kielikuraattori-blogi. Eveliina Korpelan blogi kirjoitusviestinnästä. Metropolia AMK.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Ks. myös
Andersson, Sari & Kylänpää, Esa 2004. Käytännön puheviestintä. Tampere: MacLaser. (Vaikka kirja on vanha ja suunnattu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille, siinä on hyviä vinkkejä myös sosiaalialan opiskelijoille!)
Teaching methods
interactive teaching, excercises, study conversation, oral presentations, group work
Student workload
Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Verkkosivuston analyysi 10 h
Lähdeluettelotehtävä (ryhmätehtävä) 4 h
Suullinen esitys 10 h
Palaute toisen opiskelijan työstä 9 h
Kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 14 h
YHT. 108 tuntia
Further information
SXH21S1A (aakkosten alkupään opiskelijat)
ASIANTUNTIJAVIESTINTÄ
ke 1.9. klo 8.30 – 11.45 Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
pe 3.9. klo 8.30 – 11.45 Opiskelustrategiat: viitetekniikka, lähdeluettelo -> lähdeluettelotehtävä ryhmissä!
to 9.9. klo 12.45 – 16.00 Kielenhuolto, sotealan tekstit, lähdeluetteloiden tarkistus
ma 13.9. klo 8.30 – 11.45 Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit, katsaus sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävään
to 16.9. klo 8.30–11.45 Selkokielinen kommunikaatio
ke 22.9. klo 8.30–11.45 Kirjoituspaja, oma sosiaalipedagogiset silmälasit -teksti mukaan!
pe 24.9. klo 8.30–11.45 Rästikirjoituspaja niille, jotka eivät päässeet mukaan ke 22.9., muutkin saavat tulla!
ma 27.9. klo 8.30–11.45 Sosiaalialan suullinen viestintä, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ma 27.9. klo 12.45–16.00 Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen kirjoittamisen tekstilajit, referointi ja omat ajatukset
ma 4.10. klo 12.45–16.00 Esiintymisjännitys, suullisia harjoituksia, suullisten esitysten suunnittelua
ma 11.10. klo 8.30–11.45 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa
SXH21S1B (aakkosten loppupään opiskelijat)
ASIANTUNTIJAVIESTINTÄ
ke 1.9. klo 12.45 – 16.00 Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
to 2.9. klo 12.45 – 16.00 Opiskelustrategiat: viitetekniikka, lähdeluettelo -> lähdeluettelotehtävä ryhmissä!
to 9.9. klo 12.45 – 16.00 Kielenhuolto, sotealan tekstit, lähdeluetteloiden tarkistus
ke 15.9. klo 8.30 –11.45 Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit, katsaus sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävään
to 16.9. klo 8.30–11.45 Selkokielinen kommunikaatio
ke 22.9. klo 8.30–11.45 Kirjoituspaja, oma sosiaalipedagogiset silmälasit -teksti mukaan!
pe 24.9. klo 8.30–11.45 Rästikirjoituspaja niille, jotka eivät päässeet mukaan ke 22.9., muutkin saavat tulla!
ma 27.9. klo 8.30–11.45 Sosiaalialan suullinen viestintä, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ke 29.9. klo 12.45–16.00 Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen kirjoittamisen tekstilajit, referointi ja omat ajatukset
ma 4.10. klo 8.30–11.45 Esiintymisjännitys, suullisia harjoituksia, suullisten esitysten suunnittelua
to 14.10. klo 12.45–16.00 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Qualifications
The students' Finnish skills are classified as B2 on the Common European Framework of Reference (CERF).
Further information
The course includes 1 ECTS tuition in IT skills.