Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (5 cr)

Code: SX00DS09-3002

General information


Enrollment

03.05.2021 - 16.05.2021

Timing

01.08.2021 - 31.12.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kuntoutus ja tutkiminen

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Kaarina Pirilä
  • Heini Maisala-McDonnell

Teacher in charge

Kaarina Pirilä

Groups

  • SXE20K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students are able to
- describe the principles of the research process and research-based development work
- describe the methods of data acquisition and analysis applied in development work and the working methods
- justify the methods and working methods used in the development work
- critically evaluate the studies carried out by different methods
- understand the importance of condensed research in developing and implementing consistent practices
- act in accordance with the ethical principles of research and development
- share the basic concepts of epidemiology and biostatistics

Content

Research process and research-based development work
Searching and critical reading of research data
Qualitative and quantitative methods for obtaining and analyzing information and applying them to research and development
• Case-control studies
• Cross-sectional studies
• Cohort studies (prospective and retrospective)
Functional working methods of development work
Condensed research data (eg recommendations) and its use in evidence-based activities
Ethical principles of research and development
Epidemiology:
• incidence and incidence
• odds ratio
• relative risk
• health indexes
Screening concepts
• sensitivity and specificity
• predictive value
• yield
Key epidemiological studies
Morbidity and mortality

Location and time

Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 10.9.2021 ja sulkeutuu 10.12.2021.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti, aikataulu on Moodlessa. Menetelmäpajoja toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.

Materials

Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Verkkokurssi, jonka teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 10.9.2021-10.12.2021

Tähän opintojaksoon tarjotaan myös menetelmäpajoja. Menetelmäpajoihin osallistuminen on vapaaehtoista.
Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat.

Vastuuopettaja Kaarina Pirilä.

Exam schedules

Verkkotentti Moodlessa.
Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 10.12., jolloin Moodle sulkeutuu.

Student workload

Opiskelijan resurssi 5 x 27h

Content scheduling

Verkkokurssi auki Moodlessa 10.9.2021-10.12.2021.

Opintojaksossa suoritetaan etiikan yksilötehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty), sekä menetelmäpienryhmätehtävä (4-5 hlöä, arvioidaan asteikolla 0-5). Epidemiologiaan liittyvät tehtävät tehdään Moodlen ohjeen mukaisesti. Opintojakson arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti. Menetelmäpajoja järjestetään useita kertoja lukukauden aikana.

Further information

Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to:
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment criteria, good (3)

The student is able to:
- use concepts and knowledge in his field systematically
- find information and assess and use information sources with a critical eye
- apply professional information in professional assignments
- apply professional expertise in various work assignments
- act independently and responsibly in professional contexts
- plan operations with safety in mind
- act according to professional ethics
- act purposefully in working groups and projects

Assessment criteria, excellent (5)

The student is able to:
- use concepts and knowledge in his field professionally
- argue the use of his sources - argue a course of action on the basis of research information or findings
- operate in a range of duties and work situations, also in international contexts
- to act in a way that is customeroriented and displays entrepreneurial spirit
- to act responsibly, taking safety issues into consideration
- argue his choices on the basis of professional ethics
- organise and manage the operation of a group and project

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to:
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment methods and criteria

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Etiikan yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä menetelmäoppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5, verkkotentti hyv/hyl, epidemiologiaosuuden tehtävät hyv/hyl. Kaikki suoritukset palautettava ennenkuin Moodle sulkeutuu.

Qualifications

No