•     How to Become a Good Writer SX00DO57-3008 01.08.2020-31.12.2020  5 credits +-
    Learning outcomes of the course
    The students will be able to recognise their knowledge, skills and attitudes as a writer. They will understand the situational variation of language, and will be able to recognise and utilise different text types accordingly. Students will deepen their skills of language revision and editing, and will be able to analyse special features of written communication in health care and social services and academic writing. Students will be able to produce structured and clear professional texts.
    Prerequisites and co-requisites
    Students are recommended to have completed the course Professional Communication and IT Skills (5 cr.)
    Course contents
    Constructing one’s identity as a writer. Getting acquainted with the principles of register in different genres. Revising and editing. Special features of written communication in health care and social services. Academic writing.

    Name of lecturer(s)

    Eveliina Korpela

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Kurssialustalla Moodlessa esitelty materiaali (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Harjoitukset, tehtävät, keskustelu (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Tehtävät, harjoitukset

    Hyväksytty suoritus
    Opiskelija palauttaa eri osioiden kirjalliset tehtävät hyväksytysti ja osallistuu aktiivisesti kurssin verkkokeskusteluihin.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty
    Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
    Opiskelija osoittaa tuntevansa kielelliset keinot selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
    Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielen erot.
    Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
    Opiskelija kykenee laatimaan ja ymmärtämään oman alansa tekstejä.
    Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä omasta alastaan.
    Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä työelämän tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiään melko sujuvasti.
    Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
    Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
    Hylätty
    Opiskelijan teksteissä olevat kielivirheet haittaavat ymmärtämistä ratkaisevasti.
    Opiskelija ei kykene laatimaan selkeää ja yhtenäistä tekstiä, vaan tuotokset jäävät luettelomaisiksi ja irrallisiksi.
    Opiskelija ei osoita tunnistavansa muodollisen ja epämuodollisen kielen eroja, eikä osaa ottaa tekstin muodollisuusvaatimuksia huomioon kirjoituksissaan.
    Opiskelija ei osaa tuottaa oman alansa tekstejä eikä osoita ymmärtävänsä oman alansa ammattitekstiä.
    Opiskelija ei osaa ilmaista itseään ja näkemyksiään suomen kielellä ymmärrettävästi.
    Arviointikriteerit (niille opiskelijoille, jotka ovat saaneet vapautuksen ruotsista ja korvaavat kurssilla opintojakson Työelämän suomi).

    Arviointikriteerit niille, jotka korvaavat suorituksella Työelämän suomen -opintojakson:

    Hyvä
    Opiskelija osaa käyttää vaativiakin lauserakenteita ja kielellisiä keinoja selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
    Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot hyvin.
    Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa soveltaa niitä teksteihinsä.
    Opiskelija osaa laatia selkeitä, sujuvia ja tarkoituksenmukaisia oman alansa tekstejä.
    Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkiäkin oman alansa tekstejä.
    Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
    Opiskelija osaa kirjoittaa selkeitä ja yksityiskohtaisia tekstejä ja ilmaisee tietojaan ja näkemyksiään tarkasti.
    Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
    Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.

    Tyydyttävä
    Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
    Opiskelija osoittaa tuntevansa kielelliset keinot selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
    Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielen erot.
    Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
    Opiskelija kykenee laatimaan ja ymmärtämään oman alansa tekstejä.
    Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä omasta alastaan.
    Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä työelämän tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiään melko sujuvasti.
    Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
    Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.

    Hylätty
    Opiskelijan teksteissä olevat kielivirheet haittaavat ymmärtämistä ratkaisevasti.
    Opiskelija ei kykene laatimaan selkeää ja yhtenäistä tekstiä, vaan tuotokset jäävät luettelomaisiksi ja irrallisiksi.
    Opiskelija ei osoita tunnistavansa muodollisen ja epämuodollisen kielen eroja, eikä osaa ottaa tekstin muodollisuusvaatimuksia huomioon kirjoituksissaan.
    Opiskelija ei osaa tuottaa oman alansa tekstejä eikä osoita ymmärtävänsä oman alansa ammattitekstiä.
    Opiskelija ei osaa ilmaista itseään ja näkemyksiään suomen kielellä ymmärrettävästi. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Enrollment date

    04.05.2020 - 31.08.2020

    Seats

    0 - 30

    Unit, in charge

    School of Wellbeing

    Teacher(s)

    Eveliina Korpela

    Further information for students

    Opintojakso sopii tutkinto-opiskelijoiden valinnaiseksi opinnoksi. Kurssin voi suorittaa EQF-tasolla 6 (AMK-opiskelijat) tai tasolla 7 (YAMK-opiskelijat).



    Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti hyvinvointialojen tutkintojen opiskelijoille (apuvälinetekniikka, fysioterapia, jalkaterapia, optometria, osteopatia, toimintaterapia, sosiaaliala ja vanhustyö).

    Toteutukseen otetaan 30 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

    Kurssin ennakkovaatimuksena on Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka -opintojakson hyväksytty suoritus. .

    ***********************************************************************************'

    Opintojakso keskittyy kirjallisten viestintätaitojen kehittämiseen. Ydinsisältö on seuraava:

    - Oma kirjoittajakuvani: syvennä ymmärrystäsi tiedoistasi, taidoistasi ja asenteistasi kirjoittajana

    - Erilaiset tekstit: tutustu tekstilajiajatteluun

    - Kielen- ja tekstinhuoltoa: hio taitojasi tekstintekijänä

    - Kirjoittaminen sosiaali- ja terveysalalla: perehdy sosiaali- ja terveysalan kirjallisen viestinnän erityispiirteisiin

    - Tieteellinen kirjoittaminen: syvennä ymmärrystäsi tieteellisestä kirjoittamisesta

    ****************************************************************************************** (not translated)

    Degree Programme

    Occupational Therapy, Elderly Care, Social Services (in English), Social Services

    Unit location

    Myllypurontie 1

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Students use of time and load

    Moodle-kurssipohja aukeaa torstaina 22.10. Kurssi on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisen osan tehtävien pitää olla suoritettuna 15.11. mennessä, jotta voi jatkaa kurssin toiseen osaan. Toisen osan tehtävien tulee olla valmiita 14.12. mennessä. Kaikki kurssin tehtävät palautetaan sovitulla tavalla Moodle-työtilaan. (not translated)

    Location and Time

    Kurssi toteutetaan kokonaan verkko-opintoina Moodle-alustalla loka - joulukuussa 2020.
    Vastuuopettaja Eveliina Korpela (not translated)