Skip to main content

Knowledge and skills to stress management and relaxation with MBSR-method (5 cr)

Code: SX00DO20-3002

General information


Enrollment

01.12.2018 - 17.02.2019

Timing

18.03.2019 - 14.05.2019

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Biomedical Laboratory Science
  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Oral Hygiene
  • Radiography and Radiotherapy
  • Midwifery
  • Degree Programme in Nursing

Teachers

  • Riikka Kukonlehto

Teacher in charge

Riikka Kukonlehto

Objective

Opiskelija
- ymmärtää Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän perusperiaatteet
- tunnistaa omia ajattelu- ja toimintatapoja stressiä aiheuttavissa tilanteissa
- osaa soveltaa Mindfulness-Based Stress Reduction menetelmää oman elämänhallinnan ylläpitämiseen ja parantamiseen
- osaa perustella menetelmän vaikuttavuutta hoitotyössä tutkittuun tietoon perustuen

Content

- Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän perusperiaatteet
- 8-viikon MBSR-menetelmä ja siihen liittyvät muodolliset ja epämuodolliset harjoitukset
- Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän hyödyntäminen hoitotyössä

Location and time

Vanha Viertitoe

Materials

Opettajan opintojaksolla osoittama ja antama materiaali
Oheiskirjallisuutta:
Kabat-Zin, J. Olet jo perillä - tietoisen läsnäolon taito. Basam Books.
Nilsonne, Å. Aivot ja mindfulness. Teoriasta käytännön viisauteen.
Stahl, B. & Goldstein, E. Stressinhallinnan käsikirja. Tietoisen läsnäolon menetelmä.

Teaching methods

Contact teaching
Collaborative learning
Experiential learning
Task-oriented learning
Autonomous studing

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

5 cr = 135 h students work

Content scheduling

Opintojakso ajoittuu 4. periodille.

Further information

Students must confirm their attendance for a course implementation by being present when tuition begins or in another manner agreed with the lecturer; for example, by returning the first course assignment. Students who are unable to attend the first teaching session due to illness may also confirm their attendance by informing the lecturer of this in advance.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa (0/H) 100%
Pienryhmätehtävä (0/H) 100%
Kirjallinen yksilötehtävä (0/H) 100%

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa (0/H) 100%
Pienryhmätehtävä (0/H) 100%
Kirjallinen yksilötehtävä (0/H) 100%

Further information

Oletko kiinnostunut oppimaan ja kehittämään elämänhallintaa hyväksyvän tietoisen läsnäolon eli ns. mindfulnessin avulla. Opintojaksolla käydään läpi tieteellisestikin vaikuttavaksi menetelmäksi todetun Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän mukainen 8-viikon ohjelma. 8-viikon ohjelman myönteisiä vaikutuksia on todettu sekä tieteellisesti että osallistujien kokemuksiin perustuen, joita ovat mm. stressinhallintakyvyn kehittyminen, rentoutumiskyvyn lisääntyminen, itsetunnon ja itsensä hyväksymisen kasvaminen, elämänilon voimistuminen, fyysisten ja psyykkisten oireiden lievittyminen tai häviäminen sekä kroonisen kivun ja muiden oireiden lievittyminen ja niiden kanssa selviytymisen paraneminen. Menetelmän hyödyt ovat yksilöllisiä ja niihin vaikuttavat paljon myös osallistujan oma harjoittamisen määrä ja siihen sitoutuminen.
Tämän opintojakson myötä opiskelijalla on mahdollisuus pohtia ja muuttaa omia ajattelu- ja toimintatapojaan liittyen erilaisiin stressiä aiheuttaviin asioihin ja tilanteisiin. Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmään liittyvien harjoitteiden tekeminen auttaa arjessa priorisoimaan asioita, selviytymään haastavissa tilanteissa, kehittämään uusia/luovia toimintatapoja, suuntaamaan ja ylläpitämään keskittymistä tiettyyn asiaan, selkiyttämään työn ja vapaa-ajan suhdetta, voimistamaan kykyä olla läsnä tässä hetkessä, lisäämään ja ylläpitämään myönteisiä voimavaroja sekä parantamaan työssä jaksamista, työhyvinvointia ja ehkäisemään uupumusta.
Opintojaksolle osallistujan on hyvä tiedostaa opintojakson suorittamisen vaativan itsenäistä lähes päivittäistä harjoittamista, jotta Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän hyödyt ja vaikutukset arjen elämänhallinnassa tulevat esille.
Ennen opintojakson alkua opiskelija täyttää esitietolomakkeen, jossa tiedustellaan opintojaksolle osallistumiseen liittyviä asioita, kuten motivaatiota, suunnitelmaa kuinka löytää aikaa harjoittamiselle ja mahdollisia haasteita opintojaksosta selviytymiselle, kuten mahdollisesti haasteellinen elämäntilanne.
Osallistujan on hyvä tiedostaa, että opintojaksolla käytettävä Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmä ei ole terapiamuoto ja mikäli osallistujalla on vaikeita psyykkisiä oireita ja hänellä on hoitokontakti, niin osallistujan tulisi keskustella hoidosta vastaavan yksikön kanssa osallistumisesta opintojaksolle. Tämä tiedoksi sen vuoksi, että harjoittaminen saattaa tuoda esille monenlaisia ajatuksia ja tuntemuksia. Mikäli opiskelijalla on hoitokontaktia tai hoitoa vaativia psyykkisiä oireita, tulee hänellä olla hoitokontakti olemassa, josta saa tarvittaessa tukea. Tarvittaessa opiskelija voi olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan Riikka Kukonlehto-Sihvoseen miettiessään opintojaksolle osallistumista. (riikka.kukonlehto-sihvonen@metropolia.fi)