Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) (5 cr)

Code: SX00BX94-3029

General information


Enrollment

03.05.2021 - 16.05.2021

Timing

25.10.2021 - 31.12.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

8 - 62

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Taina Valkeapää
  • Heli Määttänen

Groups

  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will understand the phenomena related to mental health and use of substances. They will identify the uniqueness of client groups and their needs. Students will able to apply key fundamental concepts, basic legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to mental health and substance abuse. They will be able to reflect on their own professional activity.

Content

Mental health: protective factors/risk factors; normality/abnormality. History of mental health work. Components of mental health. Mental health problems. Substances and addictions in human life. Substance abuse trends. En-countering, talking through issues and motivating. Substance abuse and mental health legislation for safeguarding individual rights and related essential services. Preventive, constructive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.

Location and time

3.11. klo 8.30-11.45 Orientation (HM & TV)
4.11. klo 12.45-16.00 (HM)
9.11. klo 8.30-11.45 (HM)
10.11. klo 8.30-11.45 (TV)
19.11. klo 8.30-11.45 (TV)
25.11. klo 8.30-16.00 (panel discussion with work field professionals + group work) (TV & HM)
29.11. klo 12.45-16.00 (HM)
8.12. klo 8.30-11.45 (HM)
9.12. klo 8.30-11.45 (HM&TV) RYHMÄTÖIDEN ESITTELY (HUOM. LISÄTTY LÄHIOPETUSKERTA)

Materials

Materiaalia tarkennetaan luennoilla.

Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030
Koski-Jännes, Riittinen, Saarnio (toim.) 2008: Kohti muutosta
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert 2013: Mielenterveyshoitotyö s. 16-34, 93-103
Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut

Moodlessa jaettava materiaali

Teaching methods

Working methods may occour
Studies at Campus
Distance studies online
independent studies
group work

Employer connections

Work field visitors

Exam schedules

Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Ei tenttiä.
Mikäli opiskelija ei osallistu ja palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.

Completion alternatives

- AHOT
Ahot -application related to the course before registering for the course. For questions related to the course's AHOT application, please contact the AHOT teacher (Kirsi Lautala).

- Optional course: independent implementation

Student workload

5credits = 135h

Content scheduling

2. period, 25.10.-31.12.2021

Further information

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä (Heli Määttänen ja Taina Valkeapää).

- Opiskelija valitsee opintojakson toteutumusmuodon ilmoittautumisen yhteydessä. Valintaa ei voi muuttaa ilmoittautumisen jälkeen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Numeraalinen 0-5
ARVIOINTIKRITEERIT
Opiskelija osaa:
kiitettävä (5)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Hyvä (4-3)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Tyydyttävä (2-1)
tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty (0)
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön