Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet, lähityöskentely (10 cr)

Code: SX00BO25-3032

General information


Enrollment

30.11.2020 - 13.12.2020

Timing

01.01.2021 - 14.03.2021

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Eveliina Korpela
  • Taina Valkeapää

Groups

  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Location and time

TV=Taina Valkeapää, JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela

Lähiopetus:
ti 19.1. klo 9–12 (TV, JK, EK)
ke 20.1. klo 12.45–16.00 (TV)
to 21.1. klo 8.45–12.00 (EK)
to 21.1. klo 12.45–16.00 (JK)
pe 22.1. klo 8.45 – 12.00 (TV)
pe 22.1. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ma 25.1. klo 8.45 – 12.00 (EK)
ti 26.1. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ke 27.1. klo 8.45 – 12.00 (TV) [Ammatillisen kasvun ohjaus: Työn haasteet]
pe 29.1. klo 8.45 – 12.00 (EK)
pe 5.2. klo 9.00 - 12.00: Tentti (Moodlessa):
ti 2.3 klo 9 - 14.00: Projektiseminaari

Lisäksi opettajien kanssa sovitaan projektinohjaustapaamisia


Projektin kirjallisen raportin palautus 12.3. klo 12 mennessä Moodleen

Materials

MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym. Saatavana osoitteessa https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf.

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf

VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT-osion tenttikirjallisuus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut 105-127)

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

ETIIKKA-osion tenttikirjallisuus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (Pääkohdat) (PDF)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)

Teaching methods

Lähiopetus
Projektityöskentely ryhmissä (projektin suunnittelu, ohjaukseen osallistuminen, käytännön toteutus, posteriesitys ja kirjallinen raportointi)
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Yksilötentti (Moodlessa)

Exam schedules

Tentti: pe 5.2. klo 9.00 - 12.00 yksilötentti Moodlessa

1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta ti 13.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa

- Tentin laajuus: 4 op
- Tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
- Tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
- Max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus
- Kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti (vahvistaminen, etiikka, mediakasvatus)

Completion alternatives

Opintojaksosta tarjolla myös itsenäiseen opiskeluun painottuva toteutus

Student workload

Teoria 4 op (108 h / hlö)
a) teorialuennot + tentti 44 h
b) tenttikirjallisuuden lukeminen 64 h

Projekti 6 op (162 h / hlö)
Projektiryhmän organisointi, ryhmätapaamisten valmistelu, projektiviestinnän ja projektin suunnittelu 6 h
Projektin ohjaustapaamiset opettajan kanssa 16 h
Projektin toiminnallisen osuuden valmistelu ja toteutus, työn haasteiden ennakointi 20 h
Asiakasryhmän kontaktointi, mainostus ja posterin tekeminen 24 h
Projektin teoriaosuuteen perehtyminen 24 h
Projektin analysointi etiikan, vahvistamisen ja mediakasvatuksen näkökulmista, työn haasteiden analyysi 40 h
Projektiraportin muotoilu, editointi 20 h
Projektin suullisen esityksen valmistelu, projektiseminaari 12 h

Further information

Tule tälle opintojaksolle, jos haluat
- opiskella asioita lähiopetuksessa opettajan kanssa,
- opiskella asioita käytännössä projektityöskentelyn avulla,
- soveltaa oppimaasi käytäntöön asiakasryhmän kanssa,
- opiskella yhdessä projektiryhmän kanssa niin, että toteutatte käytännöllisen projektin ja kirjoitatte yhdessä teoriapainotteisen projektiraportin.

TV=Taina Valkeapää, JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela

Lähiopetus:
ti 19.1. klo 9–12 (TV, JK, EK)
ke 20.1. klo 12.45–16.00 (TV)
to 21.1. klo 8.45–12.00 (EK)
to 21.1. klo 12.45–16.00 (JK)
pe 22.1. klo 8.45 – 12.00 (TV)
pe 22.1. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ma 25.1. klo 8.45 – 12.00 (EK)
ti 26.1. klo 12.45 – 16.00 (JK)
Ke 27.1. klo 8.45 – 12.00 (TV)
Pe 29.1. klo 8.45 – 12.00 (EK)
pe 5.2. klo 9.00 - 12.00: TENTTI Moodlessa
ti 2.3 klo 9 - 14.00: Projektiseminaari

Lisäksi opettajien kanssa sovitaan projektinohjaustapaamisia

Projektin kirjallisen raportin palautus 12.3. klo 12 mennessä Moodleen

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.