Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (itsenäisen työskentelyn toteutus) (10 cr)

Code: SX00BO25-3030

General information


Enrollment

03.05.2021 - 16.05.2021

Timing

01.08.2021 - 24.10.2021

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Eveliina Korpela
  • Taina Valkeapää

Groups

  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Materials

MEDIAKASVATUS

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.

Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym.

Niemi, Mari K. & Perälä, Annu 2018. Keiden ääni kuului, keiden ”kriisistä” puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita
käsittelevissä ohjelmissa. Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. 146 - 172.

Lisäksi valitse näistä jompikumpi:

1) Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf
2) Vehkoo, Johanna: Valheenpaljastaja-kirjoitukset/podcastit vuosilta 2021 ja 2020 ja kaksi uusinta podcastia vuodelta 2019. .
Suurimman osan jaksoista voi lukea ja kuunnella.
Valheenpaljastaja: Miten keskustella rokotteista kriitikon tai vastustajan kanssa? (20.3.2021)
Valheenpaljastaja: Kahdeksan asiaa, joka jokaisen pitäisi ymmärtää misinformaatiosta (8.2.2021)
Valheenpaljastajan mediataitopaketti koululaisille ja opiskelijoille (8.2.2021)
Valheenpaljastaja: Näin tunnistat videohuijauksen (17.1.2021)
Valheenpaljastaja: Näin meitä huijattiin vuonna 2020 – moneenko vipuun sinä menit? (28.12.2021)
Valheenpaljastaja: Helsinkiläinen joogaharrastaja kertoo, miten joutui QAnonin pauloihin – salaliittoteoria kerää kannattajia valaistumisen retoriikan avulla (25.10.2020)
Valheenpaljastaja: Tulevaisuuden propagandabotti esittää kaveriasi – ja sinä uskot (27.9.2020)
Valheenpaljastaja: Dunning- Kruger-efekti selittää netin amatööriepidemiologien itsevarmuutta (30.6.2020)
Valheenpaljastaja: Suomalainen yritys kauppaa 5G-säteilysuojavaatteita – Fysiikan professori: Yhtä hyvin voisi pukeutua folioon (2.6.2020)
Valheenpaljastaja: Miksi salaliittoteoreetikot liittävät yhteen 5G-verkon ja koronaviruksen? (26.4.2020)
Valheenpaljastaja: Tervetuloa infodemian aikaan! Näistä merkeistä tunnistat koronaviruksesta levitettävän väärän tiedon. (14.3.2020)
Valheenpaljastaja: Venäläinen hakukone tunnistaa kasvot pelottavan tehokkaasti – kasvojentunnistus on uhka yksityisyydensuojalle (1.3.2020)
Valheenpaljastaja: Valheenpaljastaja: Youtube ei ole harmitonta viihdettä – "Älä jätä lasta yksin videoiden pariin", neuvoo mediakasvattaja (11.2.2020)
Valheenpaljastaja: Valheenpaljastaja: Näin tunnistat kuvahuijauksen ja jäljität valokuvia verkossa (2.2.2020)
Valheenpaljastaja: Näin meitä huijattiin vuonna 2019 - moneenko vipuun menit? (26.12.2019)
Valheenpaljastaja: Miksi uskomme valheisiin? Näin tunnistat psykologiset mekanismit, joiden takia sinäkin lankeat väärään tietoon (15.12.2019)


EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)


VAHVISTAMINEN

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337. Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Ryynänen, S & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Kangas & Saurama. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1, sivut 93-143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Teaching methods

Exam
group discussions
essay

Exam schedules

Kolme tenttiä:
pe 10.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus (EK)
pe 24.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment (TV)
pe 15.10. klo 9 – 12.00 Tentti: Etiikka (JK)

1. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202110 16.11.2021 16.30 - 20.00 (ilm. 28.10. mennessä)
2. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202201 24.01.2022 16.30 - 20.00 (ilm. 8.1.2022 mennessä)

Student workload

10 op = 270 h

Mediakasvatuksen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Vahvistamisen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Etiikan tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Oppimispäiväkirja 2,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, koosteen tekeminen, tekstin editointi: 60 h
Toisen ryhmän projekteihin tutustuminen 6.10.: 5 h
Ammatillisen kasvun ohjaus: työn haasteet -luento ja kirjallinen tehtävä: 10 h

Further information

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

ma 23.8. klo 8.30–11.45 Aloitus (TV, JK, EK)
ke 1.9. klo 8.30 – 11.45 (TV) Ammatillisen kasvun ohjaus

Kolme tenttiä:
pe 10.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus (EK)
pe 24.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment (TV)
pe 15.10. klo 9 – 12.00 Tentti: Etiikka (JK)

1. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202110 16.11.2021 16.30 - 20.00 (ilm. 28.10. mennessä)
2. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202201 24.01.2022 16.30 - 20.00 (ilm. 8.1.2022 mennessä)


ke 6.10. klo 9.00 – 14.00 Seminaari; tutustuminen toisen ryhmän postereihin ja projekteihin

Osallistu lukupiirityöskentelyyn (lukupiirin ryhmätapaamiset ennen jokaista tenttiä, lukupiirin muistiot Moodleen)
Palauta oppimispäiväkirja (n. 10 sivua, yksilötehtävä) Moodleen pe 22.10.2021 klo 12 mennessä.
Ks. Lukupiirin työskentelyohjeet ja oppimispäiväkirjan ohjeet Moodlesta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.