Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (lähitoteutus) (10 cr)

Code: SX00BO25-3023

General information


Enrollment

04.05.2020 - 24.05.2020

Timing

01.08.2020 - 18.10.2020

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Elina Savolainen
  • Eveliina Korpela

Groups

  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Location and time

ES=Elina Savolainen, JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela

Ti 18.8. klo 9–12 (ES, JK, EK) Aloitus
Ti 18.8 klo 12.30–15.45 (ES)
19.8. klo 12.30–15.45 (JK)
20.8. klo 12.30–15.45 (EK)
21.8. klo 8.30–11.45 (EK)
24.8. klo 12.30–15.45 (JK)
26.8. klo 12.30 –15.45 (JK)
To 27.8 klo 8.45–11.45 (ES)
tI 8.9 KLO 8.45–11.45 (ES)
18.9. klo 8.30–11.30

Lisäksi ohjaajan kanssa sovitaan projektinohjaus tapaamisia
Elina projektiohjaukset: ti 8.9 klo 12.45–15.30, ke 23.9 klo 12.45–15.30
Eveliinan projektiohjaukset: 11.9. klo 12.30–15.45, 25.9. klo 9.00 –11.45
Jyrkin projektiohjaukset: 2.9. klo 9.00–11.45, 17.9. klo 9.00–11.45

Tentti
Moodletentti pe 4.9 klo 9–12
Projektiseminaari pe 2.10 klo 9–15

Materials

MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana osoitteessa: Luettu 24.4.2020.

Pelikasvattajan käsikirja 2. 2018. Helsinki: Pelikasvattajien verkosto. Saatavana osoitteessa: . Luettu 25.4.2020.

Takala, Anna & Takala, Sara 2019. Medianuoruus – Opas aikuisille. Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2019. Helsinki: Mediakasvatusseura ry. Saatavana osoitteessa: . Luettu 25.4.2020.


VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT-osion tenttikirjallisuus:
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
Seuraavat eettiset teoriat: (Joko Stanford Encyclopediasta tai muusta lähteestä!)
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Value Theory
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Consequentialism
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Deontological Ethics
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Virtue Ethics

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013

Yksi seuraavista teksteistä:
A) Michael Huemer: America's Unjust Drug War
B) Hugh LaFollette: Licencing Parents
C) Bonnie Steinbock: Adultery
D) Judith Jarvis Thomson: A Defense of Abortion

Teaching methods

Lähiopetus
Projektityöskentely ryhmissä (projektin suunnittelu, ohjaukseen osallistuminen, käytännön toteutus, posteriesitys ja kirjallinen raportointi)
Itsenäinen ja lukupiireissä tenttikirjallisuuden opiskelu
Yksilötentti (Moodlessa)

Exam schedules

TENTTI pe 4.9 klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
1.Uusinta 30.9. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta 26.10. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa

- Tentin laajuus: 4 op
- Tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
- Tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
- Max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus
- Kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti (vahvistaminen, etiikka, mediakasvatus)

Completion alternatives

Opintojaksosta tarjolla myös itsenäiseen opiskeluun painottuva toteutus

Further information

ES=Elina Savolainen, JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela

Ti 18.8. klo 9–12 (ES, JK, EK) Aloitus
Ti 18.8 klo 12.30–15.45 (ES)
19.8. klo 12.30–15.45 (JK)
20.8. klo 12.30–15.45 (EK)
21.8. klo 8.30–11.45 (EK)
24.8. klo 12.30–15.45 (JK)
26.8. klo 12.30 –15.45 (JK)
To 27.8 klo 8.45–11.45 (ES)
tI 8.9 KLO 8.45–11.45 (ES)
18.9. klo 8.30–11.30

Lisäksi ohjaajan kanssa sovitaan projektinohjaus tapaamisia
Elina projektiohjaukset: ti 8.9 klo 12.45–15.30, ke 23.9 klo 12.45–15.30
Eveliinan projektiohjaukset: 11.9. klo 12.30–15.45, 25.9. klo 9.00 –11.45
Jyrkin projektiohjaukset: 2.9. klo 9.00–11.45, 17.9. klo 9.00–11.45

Tentti
Moodletentti pe 4.9 klo 9–12
Projektiseminaari pe 2.10 klo 9–15

HUOM: Toteutussuunnitelma täydentyy vielä mm. tilojen osalta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.