Social Participation and Exclusion (5 ECTS)
Code: SX00BO15-3022
General information
- Enrollment
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 20.10.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Katarina Groop
- Minna Lanne-Eriksson
- Course
- SX00BO15
Learning outcomes
Students will identify the factors related to wellbeing. They will understand disadvantage as a social, communal and individual phenomenon. Students will be able to define the social structures and processes that contribute to exclusion. They will understand the importance of participation and community for an individual’s wellbeing.
Content
Components of welfare. Social integration, poverty, exclusion and marginalisation. Social risks and problems in life’s different phases. Socio-pedagogical means for supporting participation.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, itsenäiset oppimistehtävät, vierailijat, Moodle-tentti
Learning materials and recommended literature
Tenttimateriaali julkaistaan myöhemmin.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2014. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)
2) Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2016. Nuoret luukulla. Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura /Verkkojulkaisuja 84
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf (s. 128-133)
Exam dates and retake possibilities
Moodle-tentin ajankohta 07.10 klo 10-19.00. Tenttiaika 3 h.
Student workload
135 h
Further information for students
Aikataulu:
21.08.2019 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatio. Hyvinvoinnin osatekijät.
22.08.2019 12.45 - 16.00 MPA6010 Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio.
03.09.2019 08.30 - 11.45 MPA2029 Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa.
02.10.2019 12.45 - 14.45 MPA6020 Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.
Assessment methods and criteria
Itsenäiset oppimistehtävät (Hyväksytty-Hylätty)
Moodle-tentti (100%, 0-5)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.