Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys (5 cr)

Code: SX00BN91-3024

General information


Enrollment

02.12.2019 - 31.01.2020

Timing

16.03.2020 - 24.05.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Katja Ihamäki
  • Lauri Narinen

Groups

  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Students will understand the impact of the structures and processes of society on the lives of individuals and communities. They will become familiar with the development trends of social policy and how they are tied to the need for change in welfare services. Students will recognise the official and unofficial structures that support wellbeing, social participation and safety. They will comprehend the decision-making mechanisms within society. In addition, students will understand the effects of global economics and national economic development on social activities and people’s living conditions. They will become familiar with the different means of producing and organising welfare services.

Content

Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. Multi-ple-producer model of the welfare state. Structures and methods of decision-making. Dependency of the welfare state on the global economy, production, standard of living, economic policy and employment.

Location and time

Lecturers: Lauri Narinen & Katja Ihamäki
Wed 4.3. at 12.45-16 (MPA5015, KI)
Tue 17.3. at 12.45-16 (MPA6017, KI)
Tue 14.4. at 12.45-16 (MPA6012, LN)
Mon 27.4. at 12.45-16 (MPA6012, LN)
Mon 11.5. klo 12.45-15.30 Exam (MPA6012 LN)

Materials

Assignment is announced later.
Exam material:
- Contact teaching
- Pohjola Matti: Taloustieteen oppikirja 2019, Sanoma Pro
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Eds. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017. Sivut 1-128.
- Suomalainen sosiaaliturva. Heikki Niemelä ja Kari Salminen. Helsinki 2006. Sivut 1-22.
- Raija Julkunen (2017): Muuttuvat hyvinvointivaltiot Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot reformoitavina. Luvut ja niiden välinen osuus: Globalisaatio syytettynä, Entä Pohjoismaissa. Sivut 116-161.

Literature to alternative achievement (Assignment+exam):
- Pohjola Matti: Taloustieteen oppikirja 2019, Sanoma Pro
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Eds. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017. Pages 1-128.
- Suomalainen sosiaaliturva. Heikki Niemelä ja Kari Salminen. Helsinki 2006. Pages 1-22.
- Anttonen, A. & Sipilä, J. 2009. Suomalaista sosiaalipolitiikkaa.
- Raija Julkunen (2017): Muuttuvat hyvinvointivaltiot Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot reformoitavina.
Mikä kumman hyvinvointivaltio? S. 30-35.
Chapters: Globalisaatio syytettynä...Entä Pohjoismaissa. Pages 116-161.
Paradoksaalinen hyvinvointivaltio. Menetetty ja lujasti paikoillaan. Hyvinvointivaltion saartaminen. S. 356-363. Jyväskylän yliopisto.
- Mikko Mäntysaari: Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. In the book Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Eds. Maritta Törrönen ym. Pages 75-86.

Teaching methods

Contact teaching, participation 80 %:
Assignment and exam

Alternative achievement
Assignment and different literature exam

Exam schedules

Exam 11.5. 12.45-15.30 (MPA6012 KI&LN)

Student workload

Lähiopetus 20 tuntia
Oppimistehtävä 18 tuntia
Tentti 97 tuntia

Further information

Lecturers: Lauri Narinen & Katja Ihamäki
Wed 4.3. at 12.45-16 (MPA5015, KI)
Tue 17.3. at 12.45-16 (MPA6017, KI)
Tue 14.4. at 12.45-16 (MPA6012, LN)
Mon 27.4. at 12.45-16 (MPA6012, LN)
Mon 11.5. klo 12.45-15.30 Exam (MPA6012 LN)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.